Hasánál fogjuk meg a turistát

Szerző: | 2015.11.11 | Hírek

Világszerte nő a turizmus gasztronómiára épülő szegmense, ami óriási lehetőséget kínál, hogy a hozzánk látogatók hírét vigyék a magyar konyha megújulásának. A különleges kulináris élmények ígérete ráadásul olyan mézesmadzag, amivel az ország legtávolabbi sarkaiba is el lehet rángatni a turistát, külföldit és belföldit egyaránt. Körülnéztünk a gasztrotúrák piacán.

A turista ma elsősorban élményt keres, s aligha vitatható, hogy e téren milyen potenciált rejt a gasztronómia. Idehaza is egyre több túraszervező ismeri fel: a vendéget a hasánál érdemes megfogni, hogy elnyerjük szívét is.

 

Torkoskodás Budapest éléskamrájában

bridgetour_reggeliA korabeli, programhiányos időszakban új szín hozott a beutaztatás palettájára, amikor a Bridge Tours a kilencvenes évek elején útjára indította akkoriban úttörőnek számító gasztronómiai programját a Nagycsarnokban.

„Az ötlet akkor pattant ki a fejemből, amikor a Siemensnek rendeztünk egy kongresszust, amelyre sok hölgykísérő is érkezett – meséli Baumann Irén, az utazási iroda ügyvezetője. – Mindig is érdekeltek a világ piacai, de hiányoltam, hogy nem tudok minden érdekességet ott helyben megkóstolni.”

Így született meg a máig létező Torkoskodás Budapest éléskamrájában című program, amely a kezdeti értetlenséget és a technikai nehézségeket legyőzve – a megvalósításhoz üzembe kellett helyezni a csarnok galériáján évek óta üresen álló Fakanál éttermet – azzal is igazolta létjogosultságát, hogy rengeteg külföldi cikk, tv-riport készült róla, népszerűsítve ezáltal az egész várost. A vendégek az egyórás program során önkiszolgáló rendszerben kedvükre válogathatnak a piaci kofák kínálatából és a magyar háziasszonyok által főzött mindennapos ételekből. A változó igényekhez alkalmazkodva dolgozták ki a rövidebb Csarnoki csipegetést és a Reggeli dőzsölést, az igényesebb vendégkörben jelenleg legnépszerűbb Főzőtanfolyamot, illetve a Fakanál Grand Prix-t, amikor a csoportok versenyszerűen, időre vásárolnak a piacon és a megszerzett termékekből főznek.

Ezekre a programokra elsősorban nyugat-európai és amerikai vendégek vevők, a tapasztalatok szerint ázsiaiaknak, távol-keletieknek nem adható el a hagyományos magyar konyha programszerűen. Sajnos azt máig nem sikerült elérniük, hogy a Nagycsarnok a fő turistaszezonban ne zárjon be este 6-kor, hanem legalább 7-8 óráig tartson nyitva, hogy vacsoraidőben is lehessen vendégeket fogadni az étteremben, ami a csarnok forgalmát is megsokszorozná, hiszen a turisták ebben az időszakban „élnek” leginkább. A programok sikere és az étterem korlátozott kapacitása késztette őket, hogy a főzőtanfolyamok új helyszíneként – a hajóval érkező amerikai turisták számára – bekapcsolják a Duna-parton fekvő Rozmaring éttermet.

 

Ízlésre szabva

underguideAz alternatív városnézéseiről híressé vált budapestUNDERGUIDE 2005-től szervez gasztrotúrákat egyéni turistáknak. Alapkoncepciónk, hogy a külföldiek úgy ismerhessék meg Budapest ízeit, ahogyan azt a helyiek is teszik – mondta Szaffner Dóra, a cég Tailor Made Travel üzletágának vezetője.

A GoLocal! Taste Around Budapest Tour „étlapján” olyan jellegzetesen magyar ételek-italok kóstolása szerepel, mint például a lángos, a hurka, a töltött káposzta, a zsíros kenyér, a fröccs, a pálinka, míg a GoLocal! Bar Around Budapest Tour a főváros éjszakai életében merül el. Ugyanakkor szolgáltatásuk sajátossága, hogy azt minden esetben a vendégekre szabják: legyen szó az előbbi négyórás programokról vagy komplexebb túráról, akár egy teljes hétvégén, akár egy céges rendezvény részeként. A gasztroturizmus növekvő népszerűségét jelzi, hogy a budapestUNDERGUIDE megrendeléseinek több mint fele erre szól – hetente átlag 5-10 lekéréssel –, és a más tematikájú túráiknál, illetve a céges rendezvényeken is gyakori kérés, hogy ilyen jellegű eleme is legyen.

Túráiknak nincs fix útvonala. A vezetők kapnak ugyan ajánlati listát – a cég mintegy 30-40 partner helyszínnel dolgozik – de elsősorban a vendégek igényei és a saját tapasztalatik, személyes kedvenceik határozzák meg, hogyan, merre kalauzolják őket. A visszajelzések szerint a külföldiek éppen azt értékelik, hogy nem a klasszikus turistahelyekre viszik őket, hanem a helyiek által kedvelt, minőségben is kiemelkedő helyszínekre juthatnak el.

A cég meghirdetett túráit már egy jelentkező esetén elindítja, angol, francia, német, olasz, spanyol és 18 másik nyelven. Az ár létszámfüggő, egy fő esetén 129 euró, de ha négyen jelentkeznek, már csak 59 euró fejenként.

 

Megkóstoltatják Magyarországot

A kis létszámú, autentikus boros és gasztonómiai élményeket kínáló túrákat vitte nemzetközi piacon sikerre a 2007-ben alapított Taste Hungary, amiért tavaly elnyerte a vezető brit szeszesital-ipari kiadvány Drinks Business Award 2014 díját „A bor- és párlatturizmus fejlesztése területén elért kiemelkedő teljesítményért” kategóriában.

Bánfalvi Gábor és amerikai felesége, Carolyn – aki Food Wine Budapest és a The Food and Wine Lover’s Guide to Hungary könyvek szerzője is – elkötelezettek a legjobb magyarországi borászatok és alapanyag-termelők felkutatásában. Elsősorban az amerikaiakat, angolokat, ausztrálokat és skandinávokat megcélozva ma már évente 3000-4000 vendégnek adnak el boros és kulináris programokat. Borvidékeink közül nemcsak Tokajt, hanem Egert, Etyeket és Villányt is népszerűsítik, s egy-két éve a környező országokat is elkezdték feltérképezni.

Mindazonáltal a legnépszerűbb programjuk a számos étel- és italkóstolót magába foglaló négyórás budapesti kulináris séta, a 2–6 fős csoportokat a Nagyvásárcsarnokon kívül fűszerboltba, kóser pékségbe, kávéházba, kézműves cukrászdába is viszik. Tavaly nyáron a Bródy Sándor utcában saját látványkonyhát és kóstolótermet nyitottak Tasting Table néven, ahol főzőleckéket is tartanak. Meghirdetés előtt álló új gasztroprogramjuk pedig kifejezetten vegánoknak szól.

„Számunkra nagyon fontos, hogy ne csak a vendég gyomrát, hanem a fejét is tágítsuk, vagyis nagyon sokat tanítunk nekik az ételekről, receptekről, a helyi történelemről. Tapasztalatunk szerint ugyanis az edukáció a legerősebb marketing” – nyilatkozta Bánfalvi Gábor.

Szerinte óriási lehetőséget kínál az országnak, sőt az egész térségnek, hogy világszerte nő a gasztroturisták száma. Megnyerésük azért is érdekünk, mert ez a kör az átlag utazónál tehetősebb, érdeklődő, aki nem sajnálja a pénzt a személyre szabott, exkluzív programokra és „hajlandó megvásárolni a 10 euró feletti bort is”.

A szakember a magyar gasztronómiát nemzetközi színtéren is piacképes terméknek látja, ugyanakkor – mint mondja – folyamatosan építeni kell ezt a brandet és minél több angol tartalommal jelen kell lenni az interneten. Jómaga kifejezetten a hagyományos ételekre – dobostorta, rétes, gulyás, Rigó Jancsi, sólet, libamáj, paprika, mangalica stb. – alapozná a magyar gasztronómia nemzetközi brandjét, Budapest sokszínűségének emelése mellett. Ami nélkül viszont elképzelhetetlen a gasztronómia sikerre vitele, az egy nagyon erős hagyományos alap egyszerű, megfizethető éttermekkel – tette hozzá.

 

Szenvedélyük a bor

winemore_szoloHárom hölgy, sokéves borszakmai, illetve utaztatói tapasztalattal alapította meg 2014 őszén Magyarország első, kifejezetten bortúrák szervezésére szakosodott utazási irodáját. A Wine A’More egy- és többnapos bortúrákat, kóstolókat, borhétvégéket kínál, jelenleg országszerte mintegy húszféle programot. A vendégek úgy fedezhetik fel a hazai borvidékeket, hogy közben sokat tanulhatnak a szőlőkről, a borokról és a megfelelő ételpárosításokról is, mivel a kis létszámú, 8-16 fős csoportokat WSET-végzettségű vagy borhoz értő személy kíséri. „Eltökélt szándékunk, hogy a magyar borok, tájak és ételek iránti lelkesedésünket másokkal is megosszuk, mert meggyőződésünk, hogy a magyar bornak helye van a világ borpalettáján” – osztotta meg hitvallásukat az egyik alapító, a közgazdász végzettségű Gónusz Gabriella, aki egyben képzett sommelier is.

Idén tavasszal egyedüli magyar cégként vettek részt a franciaországi Champagne-ban megrendezett Nemzetközi Borturizmus Konferencián (IWINETC), ahol azt tapasztalták, hogy „Magyarország nincs a fejekben”, de „egzotikus desztinációként” mutatkozik iránta érdeklődés. A külföldi boros csoportok megindulására azonban még várniuk kell, mivel a nemzetközi utazási szakma másfél évre előre dolgozik. Célközönségük a Magyarországon élő, angolul jól beszélő külföldiek, de meghirdetett túráikon túl, egyedi kérések alapján is összeállítanak boros programokat.

 

Kóser és kínai Budapest helyieknek

hosszulepes_koserBudapest érdekes és új helyeinek felfedezése a helyieknek is tartogat bőven meglepetéseket. Ebből indult ki a Hosszúlépés csapata, amikor a 2013 tavaszán útjára indított városi alternatív sétái közé nagyon hamar beemelte a tematikus gasztrosétákat is. Ma már hatféle étel- és italkóstolós garantált programot kínálnak, s a velük sétálók 38 százaléka ezek egyikét választja – mondta el Merker Dávid ügyvezető. Két legnépszerűbb túrájuk az egykori húsüzemeket, éttermeket, pékségeket felkereső Budapest kóser arca, valamint a helyi kínai kolónia életébe betekintő Egy falat Kína. Igyekeznek bemutatni a legfrissebb trendeket is, így önálló séta foglalkozik az újhullámos kávézókkal vagy a kézműves sörfőzéssel, utóbbi helyszíne Ferencváros.

A tartalmi hitelességet a vezető személye adja, a csoportokat többek között a kávéháztörténész Saly Noémi, a gasztroblogger Fűszeres Eszter vagy az ázsiai gasztroszakértő Csontos Sára kíséri.

Mint Merker Dávid elmondta, a helyszínek kiválasztásánál csak saját szempontjaikat érvényesítik. A meghirdetett programok felső létszámkorlátja 25 fő, így tudják garantálni a személyességet. A 2-3 órás túrák 8-12 helyet érintenek, de a sörsétába például csak 4 fér bele. A programok ára 3900 forint, míg a 34900 forintért megvásárolható éves bérlet korlátlan részvételre jogosít. Garantált túrákat csak magyarul szerveznek, de egyedi megrendelésre dolgoznak más nyelveken is, elsősorban angolul.

 

Adj’ isten Szatmárban!

szatmar-beregSzatmár-Bereg falusi vendégasztalait fűzte össze a cégénydányádi polgármester, Kelemen Róbert kezdeményezésére az Adj’ isten Szatmárban turisztikai ernyőszervezet. Februárban indult közös weboldaluk ceruzarajzain nagy bajuszú gazdák, fejkendős nénik invitálnak portájukra, hogy megkóstoljuk főztjüket, a híres „nemtudom” szilvából készült lekvárjukat, pálinkájukat. A 2-3 éjszakás gasztrotúrák címükkel (Szüpörcsöljél velünk, Ciberézz Juci néniékkel, Lenyomat egy eltűnőben lévő világról) is kifejezik mindazt, amire a turista itt számíthat: eredeti ételek, személyesség, autentikus környezet. Az itt élők állítják, Magyarország egyetlen vidéke sem rendelkezik olyan karakteres, egyedi konyhával, mint Szatmár-Bereg. Híresek kemencés és puliszkás ételeik, a hagyományos receptek közt van a tormaleveles töltike, a kötött tésztaleves vagy a lapótya. Mindaz, amit a turista itt átélhet, a hétköznapi élet része, és maga is kipróbálhatja, hogyan kell pálinkát főzni, olajat ütni, lekvárt ciberézni, rétest nyújtani, kemencét izzítani vagy sajtot készíteni.

A gasztrocsomagok egészben és részleteikben is foglalhatók, előzetes bejelentkezéssel akár 2 főtől, de a vendégek idejének és érdeklődésének megfelelően alakíthatók. A Kassáról induló, Szatmár-Beregen át a Kárpátokon túli vadregényes területekre vezető nemzetközi Kárpáti Gasztroút bejárása pedig további lehetőséget kínál a gasztroturistának, hogy akár a határon túl is felkeressen helyi termelőket, pisztrángot fogjon a hegyekben vagy éppen sajtot kóstoljon a pásztoroknál.

Fucskó Hajnalka