Megkezdődött a megszorítások lazítása, az emberek már kávéznak a teraszokon. Lássuk, milyen trendek várhatók a közeljövőben. 

Általánosságban elmondható, hogy itthon is gyorsan érvényesülnek azok az irányzatok, amik a nemzetközi kávévilágban megjelennek, legyen szó fenntarthatóságról, vagy a saját fényképünkről egy cappuccinón. Most azonban úgy tűnik, elsősorban túlélni kell az ágazatban, és ehhez igazítani a trendeket.

Fenntartható a fenntarthatóság eszméje?

A műanyagok iránti hadviselés és a fenntarthatóság eszméje berúgta tavaly a kávézók ajtaját is. Olyannyira, hogy az elviteles poharak új generációja született meg a lebomló, újrahasznosítható polipropilén csészék formájában. Kérdés, hogy a következő időszakban mennyire lesz igény ezekre a termékekre, vagy a költséghatékonyságot szem előtt tartva inkább visszatérünk a papírpohárhoz – legalábbis átmenetileg. Nem is beszélve arról, hogy a műanyagot újra a bizalmunkba fogadtuk, hiszen most az egyik legjobb eszköz a házhoz szállítások során. De vajon ismét leszokunk-e gyorsan a használatáról, ha szebb idők jönnek?

Kávéelőfizetés, avagy a bab is házhoz jön

Manapság mindennek van havi előfizetése és kézbesítése, miért lenne kivétel a kávé? Most pedig még inkább rászorulunk ezekre a különleges szolgáltatásokra, amikkel egyúttal támogatjuk a kávézók életben maradását. Magyarországon egyelőre még kevés példa van, de a Nespresso vagy az Illy már évek óta sikeres a házhoz szállítás műfajában. Az elmúlt időszakban pedig a specialty márkák és kávézók is felismerték, hogy a csomagolt szemes vagy őrölt kávé kiszállítása és szezonális akciózása sikeres szolgáltatás lehet.

Dobozosan is menő – nem csak nyáron

Ha már házhoz rendeljük, rövidesen dobozos kiszerelésben is megtehetjük, hiszen a hazai piacon is kezdenek megjelenni azok az RTD (ready to drink) kávéitalok, amik tejjel vagy anélkül, különböző ízesítésekkel is készülnek, és a jegeskávék modern alternatíváinak számítanak. A hidegcsepegtetéses, úgynevezett cold brew kávé évek óta trend az újhullámos kávézókban, és nemcsak ott, hanem delikáteszek polcain is kapható üveges vagy dobozos kiszerelésben. Nemzetközi márkák már évek óta telítik a piacot különböző alumíniumdobozos tejeskávékkal, s ahogy a kapszulák esetében, úgy az RTD-piacon is felbukkantak a mikropörkölők és a különleges kávék. Azokat pedig az igazi coffee geekek is leveszik a hűtők polcairól.

Nyáron üdítő a kávé

Sőt, mondhatnánk azt is, hogy a nyár új üdítője a kávé, legalábbis az előző évek fejlődését tekintve. A limonádéval, tonikkal, egyéb savas, ízesített italokkal felöntött és jégre töltött kávé egyre nagyobb népszerűségnek örvend. Szinte biztos, hogy amint újranyitnak a kávézók, ezek a koffeines üdítők a nyár abszolút slágerei lesznek.

Mi lesz a tejjel?

Egyre több vásárló választja a kávéjához a tehéntej alternatíváit, legyen szó környezeti, egészségügyi vagy etikai okokról. Az alternatív tejek egyre szélesebb választéka jelenik meg a piacon, és a legkelendőbb zab-, mandula-, kókusz- vagy szójatej mellett számos divatos „tejforrás” létezik. Ilyen a kesudió, a mogyoró, a rizs és a makadámdió, de kérdés, hogy a kávézók mennyire akarnak áldozni majd az ilyen szinten bőséges választékra. Itthon jellemzően egy-két fajta alternatív tej szerepel a kávézók kínálatában, és valószínűleg ez a piac csak lassan fog bővülni.

Közösségi programok – de nem határtalanul

Egy nagyon vonzó trend kezdett kialakulni a kávézáshoz, mint közösségi élményhez kapcsolódóan, amit viszont egyelőre elsöpör a vírus. A kávéipar azt ismerte fel az elmúlt években, hogy a gasztronómiához hasonlóan a kávéról szerezhető tudás sokak számára lehet szerethető közösségi program. Mivel manapság egyre nagyobb divat úgymond élményt ajándékozni, a kávézók és pörkölők különböző workshopokat, túrákat szerveznek, amelynek során tanulhatunk, és remekül szórakozhatunk. Nos, ha valamit óvatosan fogunk újraépíteni, azok biztos, hogy a közösségi programok, gasztrotúrák és utazások lesznek, főleg külföldön. A kedvenc kávézónkban egyelőre biztonságosabb lesz üldögélni, mint elindulni egy kolumbiai farmlátogatásra, viszont a pörkölők és kávéházak kurzusai nemcsak ajándéknak kiválóak, hanem pénzügyileg is segítik a kieső bevételek pótlását.

Képeshab

Az Instagram korában nem is lehetett kérdés, mikor kezdjük képekkel díszíteni azt is, amit elfogyasztunk. Már itthon is debütált az a technológia, amely a latte art után még egy lépéssel tovább halad a kávéművészetben. A kávényomtató gép segítségével a kávézókban gyorsan és egyszerűen nyomtathatnak képeket, szöveget és logót a tejhabra. Bár most ez az igény is kicsit távolinak tűnik.

Összességében elmondható, hogy az idei év – s a nyári szezon – legnagyobb kihívása az életben maradás lesz. Akiknek ez sikerül, biztos, hogy gőzerővel dolgoznak majd azon, hogy a megszokott színvonalat biztosítsák a vásárlóknak. Reménykedve abban, hogy a legjobb minőségű kávék, s a top kávézók is megmaradnak annak a hétköznapi luxusnak, amire és ahol a vendégek szívesen költenek egy válságos időszakot követően is.