Pörkölők az esernyő alatt

Szerző: | 2021.03.10 | Bennfentes, Italsor

Hazai kisüzemi kávépörkölőket karolt fel és vont össze egy esernyőbrand alá a Koffein Roasters. A vállalkozás célja, hogy minél szélesebb körben megismertessék és népszerűsítsék a kézműves magyar kávépörkölőket, és a speciality kávézók élményét az otthonainkba is becsempésszék. Sebestyén Ádámot, a Koffein Roasters ügyvezetőjét kérdeztük, mennyire váltak be a számításaik, és hogyan fogadta a piac az új kezdeményezést.

 Hogyan jött az ötlet, mi volt a motiváció ahhoz, hogy a munkahelyi kávégépbérlés mellett, amely 2012 óta a fő profilotok volt, létrehozzátok a Koffein Roasters webshopját?

Eleinte csupán egy darab olasz kávébeszállítóval dolgoztunk, ám ahogy nőtt a cég, úgy nőttek az igények is – éves szinten már a 24 tonnát is elértük a munkahelyi kávészolgáltatásban. Úgy éreztük, hogy ideje – és kötelességünk is – nyitni a magyar pörkölők felé. Tudtuk, hogy léteznek, és azt is tudtuk, hogy nincsenek annyira szem előtt, mint mondjuk a kézműves sörfőzdék vagy a kisüzemi borászatok. A nagyközönség nem igazán hallott még a kézműves magyar kávépörkölőkről. Csak a szűk szakma ismerte őket, holott jók, kiváló kávék kerülnek ki a kezeik alól, szakmailag elismertek. Ezért éreztük úgy, hogy kell egy olyan fórum, amelyen eljutnak a nagyobb nyilvánossághoz, és mi bíztunk benne, hogy hatékonyan tudjuk brandelni, cobrandelni őket. A Koffein Roasters úgynevezett umbrellabrandként, esernyőbrandként működik. Fontosnak tartjuk az edukációs munkát, azt, hogy más élelmiszerek és italok mellett a kávéfogyasztás is egyre tudatosabbá váljon, és ehhez hozzátartozik az is, hogy előtérbe helyezzük, promotáljuk a magyar brandeket. Kíváncsiak voltunk, a pörkölők nyitottak lesznek-e az együttműködésre. Azok voltak. Sokkal nagyobb arányban, mint gondoltuk – azonnal látták a vállalkozás relevanciáját és időszerűségét.

Van a startupnak egy olyan definíciója, amely Eric Ries Lean Startup című könyvéből származik, miszerint a startup „olyan vállalkozás, amelynek célja egy új termék vagy szolgáltatás létrehozása szélsőségesen bizonytalan feltételek között.” Mennyire igaz ez a definíció a Koffein Roastersre?

A mi vállalkozásunk a Reis-féle metodológiát alkalmazza. A legnagyobb kérdés, hogy be tudjuk-e bizonyítani az embereknek, meg tudjuk-e győzni őket arról, hogy minimális befektetés mellett otthon is tudnak kávézói minőséget fogyasztani. Ebben játszik kiemelkedő szerepet az edukáció és a fogyasztók informálása.

Hogyan befolyásolta az induló vállalkozást a járványhelyzet? A jelenlegi körülmények között ti talán ahhoz a szűk réteghez tartoztok, aki képesek voltak hiánypótló szolgáltatást indítani a lezárások alatt. Jól fogadta a piac a webshopot?

Valóban, az őszi lockdown megerősítette az elhatározásunkat, hogy ezzel most kell elindulnunk, nem szabad tovább várnunk. A tervek megvoltak már korábban, de a novemberi startban szerepet játszott az, hogy bezártak a vendéglátóipari egységek. Feladatunknak tartjuk tudatosítani a vásárlókban, a kávérajongókban, hogy kedvenc hazai pörkölőinket most otthoni rendeléssel is tudják támogatni. Nagy kérdés volt, hogy a karácsonyi időszak sikeressége után is megmaradnak-e a rendelések – most már látjuk, hogy a forgalmunk továbbra is jó, bizakodók vagyunk a jövőt illetően.

Mi jelenti a legnagyobb nehézséget a munka során, milyen nem várt kihívásokkal szembesültök?

Talán a logisztika az egyik legnehezebb része a munkának. Hat hazai pörkölő termékeit forgalmazzuk, akik egyszerre csak kis mennyiségben pörkölnek, ez nem az a műfaj, ahol árukészletet lehetne felhalmozni. Heti rendszerességgel rendelünk tőlük. Emellett pedig különös hangsúlyt fektetünk a marketingre is. A nagy információs zajban ma már nem igaz az a mondás, hogy a jó árunak nem kell cégér. Igenis kell. Persze ahhoz, hogy a prémium életérzést kommunikálni tudjuk, először kell egy jó fizikai termék. De a marketing, a prémium minőséghez méltó arculat felépítése és ezzel karöltve az edukáció rendkívül fontos része a mindennapi teendőinknek. Minden pörkölő megkapja az általunk nyomott csomagolóanyagokat, amelyeket környezetvédelmi szempontok figyelembevételével úgy terveztünk, hogy helytakarékosan lehessen őket szállítani. A csomagolóanyagok az általunk tervezett, egységes arculatot tükröző címkékkel rendelkeznek. Ezeket folyamatosan után kell rendelni, elküldeni a beszállító pörkölőinknek.

Hogyan látjátok, mivel magyarázható a kávé hatalmas népszerűsége? Ha szembejön velünk egy szépen megkomponált kávés kép az Instán, azonnal, reflexszerűen nyomjuk rá a szívecskét. Mi volt előbb? A kávé iránti rajongás, vagy a közösségi média emelte az ital népszerűségét?

A kávézás a napi rutin része, így napi szinten lehet rajongani a kávéért. Korábbi tapasztalataink azt mutatják, hogy egy munkahelyen naponta annyi csésze kávé fogy, ahányan az adott helyen dolgoznak. Persze van, aki nem kávézik, van, aki naponta többet is iszik, de ez a szám jól illusztrálja, milyen fontos szerepet játszik a kávé az életünkben. Úgy látjuk, a lelkesedés megvan, de a tudatosság még kevésbé: azok közül, akik speciality kávézókba járnak, egyelőre még kevesen tudják, mi a különbség például egy világos pörkölésű etióp és egy Brazil Panama kávé között.

Hogyan készíthető el otthon a kávézói minőséget megközelítő élményt adó kávé?

Nem kell hozzá sok, csupán egy jó minőségű kéziőrlő és egy jó kávéfőző. Ez lehet a klasszikus kotyogós vagy az egyre divatosabb Frenchpress. Érdemes próbálgatni, kísérletezni a különféle kávéfőzőkkel. A megbízható minőség nagyon fontos, a kotyogós ugyanis például elégetheti a kávét, ha a forró víz nyomása nincs megfelelően kiegyenlítve.

A kávétermesztésnek nagy az ökológiai lábnyoma, ráadásul a klímaválság ezt az élvezeti cikket is erősen veszélyezteti. De ti erre is figyeltek.

Egyértelmű volt, hogy ezt a szempontot nem hagyjuk figyelmen kívül. Már a céges kávészállításnál is megvolt ez a gyakorlatunk: szakértő számolta ki, hány grammonként kell elültetni egy fát ahhoz, hogy a kávétermesztéssel, szállítással, csomagolással stb. járó károsanyag-kibocsátást semlegesíteni tudjuk. Nem véletlenül nincs kapszulás kávénk, nálunk prioritás, hogy csökkentsük az előállított szemetet. Hiszen hiába hasznosítják újra a kapszulákat, azokat mégiscsak le kell gyártani. A faültetésben a Myforest mozgalmat választottuk partnernek, mivel náluk transzparensen követni lehet, hogy hol, mikor, mennyi fát ültetnek. Decemberben csak a webshopos vásárlások után 54 fát ültetthettünk.

 

Fotó: Balogh Kata