A virtuális tyúktól az online vásárcsarnokig

Szerző: | 2019.03.27 | Hírek

Sok cég nagyüzemi körülmények között is megvalósítja a szabadtartást, a YouTyúk szerint viszont a fenntartható gazdaság egyik alappillére, hogy kistermelőktől, családoktól vásároljuk az alapanyagokat.

Amiért Balogh Ákos életre hívta a Youtyúkot, az éppen az volt, hogy azt látta, vidéken nehéz a földből megélni, a termelők csak nehézkesen tudják értékesíteni a termékeiket, miközben nagyon sok vendéglátóhely nagykereskedőtől vásárol. Tojás esetén ennek egyik oka, hogy a kistermelő nem mindig van elérhető közelségben, vagy nem elegendő a készlete a random megrendelésekre, másrészt a vendéglátóegységnek biztosnak kell lennie abban, hogy higiéniai szempontból megfelelő terméket kap. A Youtyúk erre talált megoldást; összegyűjti azoktól a termelőktől a tojásokat, akik minden követelménynek megfelelnek.

„Csak olyan gazdával dolgozunk, aki betartja a higiéniai és egyéb szabályokat, szabad tartásban, antibiotikummentesen, természetes takarmányozással neveli a szárnyasokat. Az is alapvető, hogy a gazda megbízhatóan, felelősségteljes ellátással tudjon termelni” – mondja az alapító tulajdonos.

A Youtyúkhoz csak az csatlakozhat, aki bejelentett gazdaságot működtet, és betartja a Nébih-szabályokat.

Tojásrendelés webshopban?

A Youtyúktól A-osztályú, friss tojások kerülnek az éttermekbe, pékségekbe, bisztrókba. A frisset ez esetben szó szerint érthetjük, hiszen az aznap begyűjtött tojásokat még ugyanazon a napon, de legkésőbb másnap kiszállítják a megrendelt mennyiségben. A webshopon keresztül egyébként nemcsak vendéglátók, hanem bárki rendelhet kisebb mennyiségben is. Megrendelőik fele-fele arányban magánszemélyek és éttermek.

„Nemcsak gazdasági fenntarthatóságra, hanem társadalmi fenntarthatóságra is törekszünk, mert nincs az egyik a másik nélkül. Ezért fontos, hogy családokkal dolgozzunk együtt, ezáltal az ő életminőségük tudjon javulni. A kulcsszavaink a minőség, a megbízhatóság, a biztonságos ellátás, a gazdasági-társadalmi fenntarthatóság.”

Neked Terem

Molnár Eszter családanyaként a tudatos táplálkozás jegyében az élelmiszerek címkéit böngészte, hogy minőségi, természetes alapanyagból készült ételeket tehessen családja asztalára. Arra gondolt, milyen jó lenne egy kiszállítás, ahol olyan termékeket árusítanának, ahol nem kell a címkéket nézegetni, hanem azok vegyszermentesek, jó minőségűek. Sokat járt piacra, megismerte és beszélgetett a termelőkkel, így megérett a gondolat, hogy saját maga alapítson egy olyan vállalkozást, ami természetes, háztáji alapanyagokat árul. Így  hozta létre 2012-ben a Neked Terem online vásárcsarnokot.

Kezdetben csak zöldség, gyümölcs szerepelt a kínálatban, de hamarosan a tejtermékek, húsok, szörpök, lekvárok is felkerültek a listára. Aztán egyre bővült a paletta: ma már öko tisztító- és mosószereket is lehet kapni.

„Nyolcvan beszállító, összesen 1500-2000 termékét értékesítjük az online piactéren keresztül. A sok éves tapasztalaton, a személyes kapcsolaton és a bizalmon alapul a termelőkkel való kapcsolat. Csak olyan termelőkkel dolgozunk együtt, akik követik és betartják az élelmiszeripari előírásokat. A kínálatban a vegyszermentes zöldség és gyümölcs mellett szabadtartású, antibiotikummentes csirke, organikus marhahús is megtalálható. Van egy raktárunk a 2. kerületben, oda érkezik hetente kétszer a friss áru, amit a megrendelések szerint szortírozunk, csomagolunk, és másnap kiszállítunk.” – beszél a folyamatról az alapító tulajdonos.

Zömében magánszemélyek a megrendelők, de cégek egészségnapjaira is folyamatosan szállítanak gyümölcsöt, zöldséget. Fontos missziót teljesítenek a Neked Terem közösségi napokkal, amikor megszervezik, hogy vásárlóik meglátogathassák a termelők gazdaságát, találkozhassanak velük, megismerjék őket, hogy tudják, honnan érkezik az ebéd vagy vacsora alapanyaga.