Árháború helyett árstratégia: a METRO árai nyomában

Szerző: | 2023.01.02 | Hírek

2022-ben a METRO az árképzését is a többcsatornás nagykereskedelmi modell alkalmazásához igazította, és az elmúlt hónapok bebizonyították, hogy ez nemcsak versenyképes, hanem win-win megoldást is jelentett.

A nagykereskedelmi szempontok markánsabb érvényesítését a vásárlók igényeinek felmérése, a vásárlói viselkedés megfigyelése előzte meg és indokolta. A METRO tizenhárom hazai áruházában megfordulók, illetve a kiszállítást igénybe vevők száma 400 000 főt tesz ki, a kulcsfontosságú ügyfeleket pedig a legtöbb forgalmat generáló vendéglátóipari szereplők (40 000 vevő), valamint kiskereskedők (30 000 ügyfél) jelentik.

A METRO kulcsvevői nem végfogyasztók

Az árazási stratégia megalkotásának kiinduló pontja az, hogy a kulcsfontosságú ügyfelek célja nem a fogyasztás, hanem a beszerzés, azaz a raktárak, polcok, éttermi hűtők meghatározott termékekkel való feltöltése – áll az áruház közleményében. Szigorú bevásárlólistával érkeznek, és az egyes termékekre olyan keretösszegeket határoznak meg, ami mellett még profittal értékesíthetnek. A METRO épp ezért nem a hipermarketekben megszokott „árháborús” gyakorlatot alkalmazza, mely a magas-alacsony árakkal, a minél többféle árucikkel, valamint intenzív reklámmal operál, hanem lépcsőzetes árképzéssel teszi vonzóvá – az áruházaiban éppúgy, mint kiszállító üzletágában – a nagykereskedelmi élményt.

Vevői igényekhez igazodó árképzés

A különböző típusú vendéglátóipari egységeket fenntartók, valamint a kiskereskedők számára két fő vásárlói „kosarat” alakított ki a METRO: a vendéglátóipar számára leginkább fontos – jellemzően az ultrafriss és a friss kategóriák népszerű cikkei – termékek heti árképzésűek. Az ebbe a körbe eső termékek árát folyamatosan felülvizsgálják, a kedvezményekről pedig különböző csatornákon – vevőtalálkozó, e-hírlevél, mobilalkalmazás, hangsúlyos áruházi jelenlét – értesítik a leginkább érdekelt ügyfeleket.

A második, igen népszerű kosárban a „Többet olcsóbban” termékkörbe tartozó árucikkek sorakoznak: az az árazási politika száz termékkel indult 2021-ben, és ma már több, mint 4500 termék értékesítésében alkalmazza a METRO. A koncepció szerint az egy darabra vonatkozó eladási ár megegyezik a kiskereskedelmi árral, s ezen felül még két ársávot alakított ki a vállalat, melyekben a vásárolt mennyiség növekedésével csökken az egy darabra vetített ár. Az egyes ársávok kialakításánál és a kedvezményes darabszámok meghatározásánál a profi beszerzők jellemző vásárlási szokásait tartotta szem előtt a nagyvállalat. A termékkörbe tartozó cikkekről elmondható, hogy az előző évhez képest átlagosan 30 százalékkal nagyobb arányban és 15 százalékkal nagyobb mennyiségben fogynak, az áruházi eladási részesedés pedig 45 százalékra tehető.

Termékjelenlét és folyamatosan jó ár

„Stabil és hosszú távú jó árakat kínálunk vevőinknek. Azt szeretnénk, hogy amikor nagyobb mennyiségben vásárolnak a METRO-ban, biztosak lehessenek abban, hogy megfelelő nyereséget és garantált árrést érnek el.” – mutatott rá az árstratégia céljára Taferner Ákos marketing osztályvezető.

Az árstratégia érvényesítését szolgálják a szembetűnő – gyakran raklapos – áruházi kihelyezések, valamint a felesleges installációk eltávolítása is a vevőtérből. Hiszen a profi vevő számára a termék jelenléte, az ára, valamint az értékesítés során elérhető árrés az, ami igazán érdekes.
__________________________
Forrás: METRO sajtóközlemény
Fotó: METRO