Gasztrotrendek 2021-re, 2. rész

Szerző: | febr 10, 2021 | Hírek, Konyha | 0 hozzászólás

Kétrészes sorozatunk második része a legújabb és a régi-új trendekről a gasztronómiában.

 2020 teljesen felborította az eddigi rendet a vendéglátásban. A járványhelyzet alakulása, a várható újranyitási időpontok és a turizmus újraéledésének bizonytalanságai miatt a 2020-ban felbukkant gasztronómiai trendek további fejlődése várható, hiszen egyelőre a szakértők sem értenek egyet abban, hogy kell-e harmadik járványhullámra számítani, és ha igen, az hogyan befolyásolja az életünket. Így nézünk a 2021-es év elé a vendéglátás szempontjából.

Megugró alkoholfogyasztás a pandémia idején

A járványhelyzetben otthon ragadt lakosság körében tapasztalható szorongás, letargia és nem utolsósorban az unalom hatására világszerte megnőtt az alkoholvásárlások száma. Az angliai Portsmouth Egyetem kutatói abból az adatból indultak ki, miszerint világszerte 291%-kal nőtt a kiskereskedelmi alkoholértékesítés a járvány idején. A különböző kutatási szempontok és lokációk árnyalták a képet, Nagy-Britanniában például az Alcohol Change UK friss felmérése szerint a megkérdezettek „csupán” 21%-a állítja, hogy a pandémia kezdete óta több alkoholt fogyaszt.*

A helyi gazdák és termelők támogatása

A környezettudatosan élők és a lokális értelemben felelősen gondolkodók korábban is törekedtek a helyi termelőktől való beszerzésre. A Covid-19 hatásaként a vendéglátás és turizmus recessziója miatt visszaesett a kereslet a gazdálkodók termékeire is, ezért egyéni szinten lehet tenni a túlélésükért. A nagykereskedelmet megkerülő helyi vásárlói hálózatok ma már mindenhol elérhetők, a kis- és mikrovállalkozások termékei így kerülhetnek közvetlenül a fogyasztóhoz.

Megváltozott munkaképességűek foglalkoztatása a vendéglátásban

Komoly társadalmi előítéletek övezik Magyarországon a fogyatékossággal élő emberek foglalkoztatását. Egyelőre néhány hazai vendéglátó-vállalkozásról tudunk, ami felvállalta ezt a fontos ügyet. A Szekszárdon és Budapesten is működő Ízlelő és Hegyvidéki Ízlelő étterem konyhájában és vendégterében is szerepet kapnak a megváltozott munkaképességű kollegák. A Nem Adom Fel a főváros első, fogyatékossággal élő emberek által alapított kávézója és étterme; a Bake My Day kézműves pékség sikerét pedig szintén jelzi, hogy immár két helyszínen működtetnek boltot Budán, szombatonként pedig piacos kitelepülésen is jelen vannak egészen kiváló kovászos pékáruikkal.

További társadalmi ügyek előtérbe kerülése a vendéglátásban

A közügyek megjelenése a vendéglátásban szintén erősödő trend világszerte. A tavalyi amerikai elnökválasztás idején számos vendéglátóhely nyílt kiállással támogatta az általa szimpatizált politikai oldalt, de politikától függetlenül létezik a jelenség. Magyarországon a legnagyobb hírverést a 2020 tavaszán zajló jótékonysági főzések és további ételadományozások jelentették. Többek között a Magyar Bocuse d’ Or Akadémia séfjei főztek a járványhelyzetben helytálló kórházak dolgozói számára.

Közel-keleti konyhák további népszerűsödése

Az elmúlt évek nagy sikere a közel-keleti, vagy még pontosabban levantei konyhák ízei. Kisebb adagok, kóstolgatás, közös étkezések jellemzik a napfényes országok ízeit. A Közel-Keleten kívül a földközi-tengeri mediterrán térség és Észak-Afrika is ide sorolható, olyan felfedezésre váró konyhákkal, mint az örmény, grúz, algérai, egyiptomi. Az izraeli, libanoni, török, görög és marokkói ételek a legismertebbek és legnépszerűbbek a térségből.

Új fényben a fermentálás és az aszalás

A fermentálás volt az előző évek egyik legkedveltebb konyhai eljárása az igényesebb éttermekben. 2020-ban aztán a vendéglátás leállásával és lassulásával felborult az addigi ellátási lánc. A friss és minőségi alapanyagokkal dolgozó éttermek nem tudták feldolgozni és értékesíteni a friss árut, ezért világszerte számos konyhán kezdtek fermentálni a beragadt készletekből, készültek e célból savanyúságok, szörpök, lekvárok, aszalt zöldségek, gyümölcsök. A régi tartósítási módok felelevenedése a Covid-19 távozásával is lényeges lehet, például az élelmiszerpazarlás is csökkenthető a kidobás helyetti tartósítással.

A kovász most már a péksüteményekben is sláger

A kovász volt a 2020-as év egyik slágere. A sütéshez használt ősi tudás olyan otthonokban is megjelent, ahol eddig nem a gasztronómia állt a fókuszban. Miután rengeteg ember értette meg, és kezdte használni a mindennapi gyakorlatban a kovászos kenyerek és pékáruk adta minőségi élményt, ez az irányzat 2021-ben kiterjedhet a többi péksüteményre is, amelyek nem (vagy nem csak) kovásszal készülnek. A megválogatott alapanyag-használat és az otthoni sütött finomságok újdonságot hozhatnak az édes és sós pékáruk terén is a mesterséges hozzávalókból készült tömegtermékek ellenében.

Zöldségrevolúció 

A minőségi étkezésben egyre inkább teret nyernek a zöldségek. A húsfogyasztás mértékének visszaszorítása klímavédelmi kérdéssé vált, ezzel párhuzamban nő az igény a természetes, vitamindús alapanyagok használatára, és ezt az igényt az immunrendszer erősítésére a pandémia szintén tovább növeli. A már említett fermentált zöldségek, aszalt gyümölcsök is ide sorolhatók, valamint az olyan, teljesen egyszerű zöldségek divatba jövetele, mint a karfiol és a csicseriborsó (a közel-keleti konyháknak köszönhetően), vagy az édesburgonya és a fodros kel.

Természetes cukoralternatívák 

Az inzulinrezisztencia, a cukorbetegség és az elhízás ma már népbetegség. A finomított fehércukor kiváltására számos alternatíva kínálkozik azok számára, akik kerülnék a mesterséges édesítőket, mint az aszpartám, szacharin, ciklamát vagy az aceszulfám-K. Dönthetünk olyan természetes alapanyagok mellett, mint a juharszirup, agavészirup vagy a kókuszvirágcukor, de nagy népszerűségnek örvend a sztívia, illetve az úgynevezett cukoralkoholok, mint a nyírfacukor (xilit) vagy az eritrit, amely 0-s glikémiás indexszel rendelkezik.

A vegán élelmiszerpiac szignifikáns növekedése

Egy Amerikában zajló friss felmérés szerint a vegán élelmiszerek piaci részesedése az elkövetkező öt évben 9%-kal fog nőni, ezzel 2026-ra már 26 milliárdos forgalmat generálva. A termékek zászlóshajóit a növényi tej- és tejtermék-alternatívák, a húspótlók (tofu- és szejtántermékek), valamint a húsutánzatok, illetve a tojás pótlására alkalmas megoldások jelentik. A termékek további jelentős hányadát alkotják a vegán édességek és snackek.**

Semmi sem biztos

2020 egy legnagyobb tanulsága, hogy nem tudjuk kiszámítani a jövőt. Akár az egészen közeli jövőt sem. 2021-ben tehát készüljünk fel arra, hogy amit most biztosnak hiszünk, azt bármikor felülírhatják a történések. Ennek szellemében érdemes rugalmasnak, újítónak és reménnyel telinek maradnunk.

Hivatkozások:

*https://www.expertmarketresearch.com/reports/vegan-food-market

**https://www.nak.hu/tajekoztatasi-szolgaltatas/koronavirus/101793-az-alkoholfogyasztas-is-megnott-a-koronavirus-jarvany-ideje-alatt

 

Photo by Andrei Pacher from Pexels

 

A SOROZAT ELSŐ RÉSZE ITT OLVASHATÓ.