Gin: pipa, vodka: pipa?

Szerző: | márc 10, 2021 | Hírek, Italsor | 0 hozzászólás

A többszörös díjnyertes Opera Gin Budapest megalkotói most egy újabb hazai készítésű bar spirittel jelentkeztek. Az Opera Vodka Budapest piacra dobásával azt a célt tűzték ki maguk elé, hogy egy másik szegmensben is visszahódítsák a magyar közönség bizalmát a nemzetközi prémium márkáktól, és itt is ugyanúgy „trendsetter”-ré váljanak, ahogyan tavaly a magyar ginreneszánsz beindításával tették. Dámosy Bálinttal, az első magyar London Dry gin megálmodójával beszélgettünk vodkáról, bárkultúráról, tervekről, álmokról és persze a lezárások okozta nehézségekről is.

A gin után miért pont a vodka a következő lépés? Volt emögött gazdasági megfontolás? Mekkora szerepet játszott ebben, hogy a legnépszerűbb röviditalok közé tartozik?

A növekedés természetes velejárója, hogy elkezdünk termékportfólióban gondolkodni. Valóban pragmatikus üzleti megfontolás, hogy ne csak egy termékünk legyen. Nem egyedülálló a piacon, hogy a ginkészítő cégek vodkákat gyártanak, több példa van erre az angol, vagy akár a japán gyártók között is. Hiszen rendelkezésre áll az az infrastruktúra, amit erre ki lehet használni, és a gines cégek jól értenek az alkoholhoz mint alapanyaghoz. Azt szokták mondani, hogy aki nem szereti a gint, az szereti a vodkát – a vodkánkkal meg tudjuk szólítani azokat is, akik nem kedvelik a borókás, fenyős ízvilágot, amit a gin ad az italnak. De én mégsem ezt emelném ki legfőbb okként. A bar spiritek között még nem jellemző, hogy lenne magyar termék. Mi viszont úgy véljük, ennek nem kell így maradnia. Magyarországon megvannak a minőségi röviditalok készítéséhez szükséges feltételek. A mi legfőbb motivációnk, hogy a piacon legyenek prémium magyar spiritek. Külföldön is megfigyelhető ez a tendencia, világszerte elindult a helyi, prémium craft spirit készítés. Az Opera Gin kapcsán kialakult a jó kapcsolatrendszer, sokat tanultunk közben, adott volt, hogy megyünk tovább.

Milyen hatással volt a járvány és a lezárás az új termék indítására? Nem merült fel, hogy elhalasszátok a piacra dobást?

Év elején kezdtük el tervezni elméletben az új italt, a tavaszi pandémia és leállás után jött a szabadabb nyár és kevés volt az esetszám – akkor bizakodóak voltunk. Terveink szerint a szeptemberi indulás jól működött volna, hiszen jött az ünnepi időszak, a karácsony, a szilveszter, és télen amúgy is többet járunk bárokba. Persze a második hullám ezt keresztülhúzta. Gondolkodtunk, hogy halasszuk inkább 2021 tavaszára a debütálást, de aztán úgy voltunk vele, hogy pandémia ide vagy oda, nem baj, hogy nehezebb időkben pozitív hírek is vannak a piacon. Igen, be vagyunk zárva, de az élet azért ne álljon meg. Úgy láttuk, fontos üzenet a piac, a fogyasztók, a vásárlók számára is, hogy nem csak rossz dolgok történnek. A másik szempont, ami miatt nem akartuk halogatni az indulást, az volt, hogy – mint a ginnél is – nem szerettük volna, ha egy másik szereplő hamarabb kijönne egy olyan vodkával, amelynek a minősége nem azt képviseli, mint az Opera termékcsalád, és lerontja a helyi craft spiritek renoméját. Az első hazai piaci termék minősége mindig nagyon fontos, ugyanis valamennyire ez kihat a teljes piac jövőjére is. Az Opera Gin sikerének legmarkánsabb jele, hogy két éven belül 20-30 pálinkafőzde belefogott a gingyártásba, vagyis elindult egyfajta ginforradalom. Gondoljunk bele, ha a bartenderek és a fogyasztók az Opera Gint elutasították volna, akkor nem kizárt, hogy ezzel a magyar gingyártás is végzetes gellert kapott volna.

Mi okozta a legnagyobb fejtörést az Opera Vodka fejlesztése közben? Merültek fel nehézségek?

A vodka minősége az utómunkálatokon áll vagy bukik. Ezt kellett nekünk megtanulni, ellesni, kikísérletezni. A lockdown ebből a szempontból még jól is jött: volt időnk tanulni a külhoni kézművesvodka-piactól, kisebb német és osztrák manufaktúráknál gyűjtöttünk tapasztalatokat arra vonatkozóan, mi történik a nyers alkohollal az utómunkálatok során. Meg kellett ismernünk a megfelelő szűrőrendszereket, beszerezni hozzá a gépeket. Rengeteg vakkóstolást tartottunk. A pandémia alatt persze az eszközök behozatala nehezebb volt.

Mitől jó egy vodka? Mire kell figyelni a kóstoláskor?

Én elsősorban arra szoktam figyelni, hogy selymes legyen a textúrája, az íze pedig – annak ellenére, hogy a vodka íze semleges – rendelkezzen valamiféle karakterrel. Ne az alkohol legyen a fő ízélmény, hanem a textúra mögött húzódjon meg még valami izgalom. Emellett fontos a minőségi alapanyag, ami a mi esetünkben a hazai kukorica. Az Opera Vodkára azt mondják, hogy az ánizs és a fehér bors fedezhető fel a karakterében. Természetesen ezek nem hozzáadott fűszerek: az ízek a minőségi alapanyag cefrézése és a lepárlás során keletkeznek. A textúra és test kiegyensúlyozott struktúráját a lepárlást követő szűrési, hidegkezelési és kapcsolódó folyamatok határozzák meg. Míg a ginünk tulajdonképpen egy szűretlen gin, amelyben a fűszerezés a kulcs, a vodka harmonikus, kellemes kerekségét ezek az utómunkák, azaz szűrési folyamatok adják. Egy vodka minőségét tehát elsősorban nem a lepárlás határozza meg, hanem inkább a lepárlást követő utómunkák – ezeknek köszönhetően nyeri el végső egyéniségét.

Miért pont a kukoricára esett a választás?

Valamelyest gyakoribb a búzából vagy rozsból készült vodka, de mi ebben is szerettünk volna picit mások lenni, kilógni a tömegből, eltérni a mainstreamtől. Egyre inkább látni minőségi vodkákat kukoricából, gondolok itt a Crystal Head vodkára és a Tito’s-ra, de a Nikka Coffey vodka is nagy arányban tartalmaz kukoricát. Érv volt a kukorica mellett a gluténmentesség is.

Te hogyan szereted inni az Opera Vodkát?

Bevallom, én korábban nem annyira rajongtam a vodkáért. Talán itthon még nem túl kiforrott a vodka fogyasztásának a kultúrája. Holott, ha a vodka-narancson túllépünk, fantasztikus élmények várnak ránk. Az én egyik kedvenc koktélom a Moscow Mule, ami vodka gyömbérsör, egy fél facsart lime és jég megfelelő arányú keveréke – rézbögrében. Ez utóbbi fontos hozzávalója a hamisítatlan ízélménynek, mivel átveszi és hosszan megtartja a benne levő ital hőmérsékletét. Valódi gyömbérsör kell hozzá, a ginger ale néven futó gyömbéres üdítőitalokkal nem lesz jó, ezek túl édesek. Nekem a Moscow Mule a tél gintonikja. De érdemes magában is megkóstolni a vodkánkat, megfelelően behűtve. A vakkóstolók visszajelzései alapján az íze az orosz vodkákéhoz, így különösen Russian Standard Goldéhoz esik közel.

Ízesített változatok is szerepelnek a terveitek között. Lehet tudni bővebben ezekről? Milyen ízekben és alapanyagokban gondolkodtok?

Készülünk ezen a fronton is meglepetéssel. Tervezünk egy klasszikusabb, a piacon jól ismert és jól szereplő ízesítésűt is, de mindenképpen szeretnénk valami nagyon egyedit is megalkotni. Persze gin fronton sem állunk meg, mi azért továbbra is elsősorban egy ginkészítő cég vagyunk, a nevünk is marad Első Magyar Gin Manufaktúra. 2020 végén például megjelentünk egy tokaji hordóban érlelt ginnel, amely hat hónapig állt egy komoly mádi gönci borász hordójában, és karácsony előtt három nap alatt eladtuk mind a 220 üveget, pedig viszonylag magas áron – 17 000 forint – kínáltuk. A nagyobb meglepetések 2021-ben is inkább a gin terén várhatóak.

Az Opera Vodkát is jól fogadta a piac?

Igen, a szakma és a laikus közönség egyaránt. Persze az eladásokon érződik a lockdown, a vendéglátóipari egységek zárvatartása, de elégedettek vagyunk az eredménnyel. Szerintünk így is remekül teljesít. Örülünk, hogy sikerült piacra dobni, hiszen – nem győzöm eléggé hangsúlyozni – küldetésünknek tartjuk, hogy bebizonyítsuk, hazánkban is készülhetnek minőségi bar spiritek, és itthon is van létjogosultsága a minőségi kézműves spiriteknek.

Fotó: PR