Kávétrendek 2022

Szerző: | 2022.01.04 | Hírek

A 2020-2021-es gasztrotrendek nagyjából már azt is előrevetítik, hogy mire számíthatunk 2022-ben, és ez nincs másképp a kávékultúrában sem. A jól kiszámítható folytatások mellett ugyanakkor a kávészakértők meglepő újdonságokat is jósolnak.

  1. Etikus forrás és fenntarthatóság

A kávéfogyasztók számára is kezd fontossá válni, hogy tudják, honnan származik és milyen körülmények között készült a kedvenc kávéjuk – kifejezetten etikus és környezettudatos gyártók termékeit keresik a fogyasztók.  A GlobalData legfrissebb fogyasztói felmérése szerint a fogyasztók 43%-a mondta azt, hogy a termék vagy szolgáltatás etikus, környezetbarát volta, illetve társadalmi felelősségvállalása mindig vagy gyakran befolyásolja termékválasztásukat. Ez az új trend a kávéiparra nézve potenciális problémát jelent, mivel sok termesztőrégióban rossz a munkajog és nem éppen elfogadhatóak a munkakörülmények sem. Éppen ezért indult egy kampány, ami a szegényebb országok kávétermelőinek segít a jelenlegi helyzetben a versenytársaikkal szemben.

  1. Prémiummánia

A „prémiumosodás” egy jelenleg is zajló folyamat a kávétrendekben, különösen az egyedi ízvilágú specialty, újhullámos kávéknál, ebben a szegmensben ugyanis kiemelkedően fontos, hogy hol és milyen módszerekkel zajlik a termesztés. A „specialty” kávék iránt továbbra is nagy a kereset, az extra prémium kategória viszont egyre kisebb érdeklődésre tart számot; a járvány hatására kialakult gazdasági helyzet következtében még az eddiginél is szűkebb réteg engedheti meg magának a prémium termékeket, és ez nincs másképp a kávézásban sem.

Az úgynevezett „harmadik hullámos” kávé viszont továbbra is egy dübörgő trend, és ez így is marad 2022-ben is. Az első szele az újhullámos kávénak a 60-as években kezdődött, a második pedig az olyan nagy kávézóláncok megjelenésével tört be a piacra, mint például a Starbucks. Jelenleg a harmadik hullámánál tart, vagyis az egyre növekvő kereslet a magas minőségű, különleges kávébabból, innovatív pörkölési eljárással készült kávék iránt, miközben már a fent említett etikusságot is szem előtt tartják.

  1. Kávézóélmény otthon

Sokan kenyeret sütöttek a kijárási korlátozások alatt, sokan pedig otthoni baristává váltak. A pandémia előtt megnőtt az érdeklődés a minőségi kávézás iránt, mivel a fogyasztók több időt töltöttek a kávézókban, mint az előző években. Ezután pedig a hosszú otthon töltött idő lehetővé tette, hogy kísérletezzenek a különböző területeken termett kávékkal és új ízpárosításokkal is. Az olyan kávéházi ízek, mint a speculoos vagy a chai fűszerek az otthoni kávézásba is beszivárogtak, instant és kapszulás formában is vásárolhatunk most már belőlük, sőt nemzetközi szinten, a „kávéelőfizetés” is nagy trenddé vált: 6,30-ra forró kávé az ajtó előtt. Az „előfizető” csak megmondja, hogy milyen időközönként, mikorra, milyen fajta kávét kér, ami az adott időben megérkezik.

  1. Koji, azaz fermentált kávé

A japán biokémikus, Koichi Higuchi találmánya a kojikávé. A koji egy penészgombafajta, amelyet a japánok hagyományosan különböző alapanyagok (például rizs) fermentálására használnak. Ebben az esetben zöld kávébabhoz adják, és néhány napig erjesztik. Higuchi kísérletei során azt találta, hogy a technika javította a pörkölés után a kávé profilját, így a sötét pörkölésnek enyhébb ízt, a világos pörkölésnek pedig tisztább savasságot ad. Vezető baristák szerint 2022 lesz az az év, amikor a kojikávék szélesebb körben elterjednek.

  1. Dalgona

Ez az egyedülálló ital nevét egy koreai törökméz jellegű édességről kapta, de ezt az összetevőt hiába keressük a receptben. Ehelyett a dalgonakávé a koreai édesség könnyű texturáját imitálja – köszönhetően a felvert instant kávénak, cukornak és víznek. A dalgona, vagy más néven felvert kávé divatja 2020-ban indult el, máig több millió videót találunk a különböző közösségimédia-platformokon, amelyek bemutatják, hogyan kell elkészíteni a habos italt. Egyedülálló állaga és édes íze biztosan továbbviszi a népszerűségét 2022-re is.