A nyitvatartás optimalizálásával, gyakoribb étlapváltással és a vadhúsok használatával veszi fel a harcot a vendéglátóipart sújtó problémákkal a „lezser fine dining” stílust képviselő, a Michelin Guide által is ajánlott budapesti St. Andrea Restaurant. A Világgazdaság Lizsicsár Miklós étteremvezetőt kérdezte az energiadrágulás okozta helyzetről.
A negyvenéves szakmai tapasztalattal rendelkező Lizsicsár Miklós úgy véli, hogy kénytelen szembesülni a számokkal, és hinni, hogy a helyzet hamarosan megváltozik. Ennek érdekében minimalizálni próbálja veszteségeiket, és csak előre tekint. Költségeik az első számítások alapján 30-40 százalékkal nőttek, de ez a mérték napi szinten változik, befolyásolja az alapanyagár és az ellátás akadozása is. Mint kiemelte, a mögöttük álló kétévnyi munkaerőhiány megoldódni látszik, a stáb teljes, igaz, ez azért is változhatott, mert bezárni kényszerültek éttermek, és szabadultak fel kollégák.
A pandémia alatt sokan néztek új munka után, és a járvány enyhülésével nem tértek vissza a vendéglátásba, maga Lizsicsár Miklós is bevallja, ha nem szeretné ennyire a munkáját – és harminc évvel fiatalabb lenne –, valószínűleg ő is más lehetőségek után nézett volna.
Az utóbbi hetekben nagyon sok étterem döntött a bezárás mellett, azonban ez náluk semmiképp sem opció – hangsúlyozta. Folyamatos egyeztetésben vannak a cégcsoport tulajdonosával, hogy meddig tarthatnak ki. Elfogadják, hogy a profit rovására kell döntéseket hozniuk, de a jövőben gondolkodnak, csak előre néznek.
Mivel az étterem a másik budapesti egységgel, egy skybárral és a St. Andrea borászattal egy rendszert alkot, nincsenek egyszerű helyzetben, de – mint mondja – azzal főznek, ami van, vonatkozzon ez éppen a stáb létszámára vagy a nyersanyagra.
A nehéz időszak átvészeléséhez egyrészt olyan nyitvatartási időt határoztak meg, amely ideális a dolgozóknak, de passzol a vendégek szokásaihoz, és üzletileg is jó döntés. Másrészt napi meetingekkel próbálják Kollár Endre séffel az éppen rendelkezésükre álló alapanyagokból a legtöbbet kihozni. „Ez konkrét sakkozást jelent”, de mivel nem lehet minden pluszköltséget a vendégre terhelni, napi szinten kell kezelhető megoldásokat találniuk.
(Fotók: facebook.com/standrearestaurant)