Mit vár el a vendég az étteremtől?

Szerző: | 2022.04.11 | Bennfentes, Hírek

A pandémia átírta az étterembe járási szokásokat Magyarországon. Egyesek ritkábban, mások sűrűbben fordulnak meg vendéglátóhelyen, mint a koronavírus-járvány előtt. Egy dolog viszont nem változott: a vendégnek továbbra is vannak elvárásai az étteremmel szemben.

Felmérések szerint a sokadik hullám után jelentősen csökkent azoknak a száma, akik korábban rendszeresen eljártak étterembe, most viszont már nem engedhetik meg maguknak. Van azonban egy olyan réteg – a harminc év alattiak nagyjából ötöde –, melynek tagjai gyakrabban esznek most étteremben, mint a lezárások előtt. Bár a kínálat is átalakult, hiszen vannak helyek, amelyek nem élték túl a gazdasági válságot, más vállalkozások meg pont jókor és jó formában indultak el, az egyik legfontosabb elvárás továbbra is ugyanaz a vendégek részéről: jót enni jó áron.

Első helyen: ár–érték-arány
A fiatalabb korosztály tagjai nem sztárséfeket és sztárfogásokat keresnek az éttermekben, sokkal inkább ajánlás és kritika alapján keresik fel az egyes helyeket, ahol aztán a legfontosabb elvárásuk, hogy ár–érték-arányban megfelelő legyen. Senki sem akar éhesen vagy csalódottan hazamenni, miután súlyos összegeket fizetett ki egy-egy túlárazott fogásért, de az igényesen elkészített és megfelelő adagú ételért nem sajnálják a pénzt.

Hogy mennyire fontos a vendégek számára az első találkozás a helyet képviselő személyzettel, azt mindenki tudja, de hiába jó fej a placc embere, ha a vendég minden apróságba beleköt. Az ilyen étteremlátogatók számára hozták létre a már Nagy-Britanniában is terjeszkedő ausztrál vállalkozást, melynek lényege, hogy szándékosan goromba felszolgálók dolgoznak az étteremben. Ők segítenek megélni a frusztrációikat azoknak, akiknek mindig van valami problémájuk, ha beülnek valahová. Ezen a helyen most már nemcsak mondvacsinált indokok miatt reklamálhatnak, hanem azért, mert tényleg amatőr, figyelmetlen és goromba módon végzik a munkájukat. A fricska külföldön életképesnek tűnik, itthon viszont a dobogós elvárások között szerepel, hogy a személyzet megjelenésében és stílusában is legalább olyan vonzó legyen a vendég számára, mint maga az étel.

Ahol a vendégteret megtölti az ételszag
A megfelelő szagelszívás, mint a tisztaság szimbóluma egy olyan alapelvárás, amit már említeni is elfelejtenek a vendégek, olyan egyértelmű számukra. A felszolgálók igényessége, az asztalok, a székek, a terítő és az evőeszközök tisztasága mellett a rutinos étterembe járók rendszeresen tesztelik a mosdók állapotát.

„Mindig megnézem a mellékhelyiséget. Ha nem átgondolt, nem kényelmes, ha mindenből a legolcsóbbat használják, akkor tudom, hogy az nem vendéglátás, hanem egy daráló. Legfeljebb italt rendelek, és inkább távozom. Ha nincs kéztörlő, pont kifogyott, nincs megfelelő tisztaság, úgy nem számítok figyelmességre az ételek terén sem. Rengeteget elárul a hely szellemiségéről és hozzáállásáról a mosdó állapota. Egy jól kitalált, igényes mellékhelyiség kellemes zenével, színben és stílusban passzoló törölközőkkel, illatosítóval arra utal, hogy igen, itt figyelnek a részletekre, és a legapróbb tényező is számít. Sokkal nagyobb bizalommal maradok és rendelek, ha azt érzem, hogy nem csak a kirakatban lévő asztal pendatériája fontos” – osztja meg tapasztalatait Csaba.

Zene és hangulat
Ha már eltölt egy-másfél órát az ember egy idegen vagy félig ismerős helyen, akkor az ételre várakozás alatt is szeretné jól érezni magát, mintegy ráhangolódva az ízélményre. Megkérdezettjeink egybehangzóan mondták, hogy nem tudnak elmenni a megfelelő stílusú és hangerejű zene, a gondosan kiválasztott fényerő, és összességében az enteriőr hangulatának lényegessége mellett.

A lényeg a részletekben
Ahogyan az eddigi válaszok is mutatják, a vendégek szeretik, ha az első pillanattól azt érzik: számítanak. Mindez ugyanúgy visszaköszönhet a mosdó állapotában, a zene stílusában és hangarejében, mint az apró figyelmességekben a vendégtérben. A kisgyerekes vendégek igazán értékelik, ha a felszolgáló színes ceruzával és papírral lepi meg az asztalnál ülő gyerekeket, hogy legyen mivel eltölteniük az idejüket az étel megérkezéséig, de hasonló figyelmes gesztusnak számít a játszó- vagy rajzolósarok. Szintén sokat elmond a helyről a vendégek szerint, hogy az étlap összeállításánál mennyire gondolnak a gyerekekre az egyszerűbb fogásokkal vagy kisebb adagokkal, van-e alternatíva az egyes ételérzékenységekre, és hogy gondoskodnak-e vendégváró falatokról a várakozás alatt.

Összességében elmondható, hogy aki étterembe megy, az szereti fontosnak érezni magát, de nem igényli a fontoskodást, az őszinte gondoskodás pedig sokkal többet jelent a harsányságnál.