Íme, 15 tanács, amelyekkel fellendíthetjük a forgalmunkat.

1. Minőségi ételfotók

Nem vitás, hogy a színvonalasan fotózott ételek nagyon jó reklámot jelentenek egy étteremnek. A vizuális megjelenés magas minősége manapság alapkövetelmény: az étvágygerjesztő fotók a weboldalon és a közösségi média felületein elsődleges szerepet játszanak abban, hogy felhívjuk éttermünkre a figyelmet.

Ne feledjük azonban, hogy az ételfotózás külön szakma, és nem olyan egyszerű, mint azt elsőre gondolnánk. Megpróbálhatunk nekiállni a telefonunkkal fotózni, de valószínűleg sokat kell kísérleteznünk ahhoz, hogy a kép végül úgy nézzen ki, ahogy szerettük volna. Könnyen lehet, hogy jobban járunk, ha felveszünk erre egy profi fotóst. Ha mégis sajnáljuk rá a pénzt, nézzünk körül az interneten ételfotós tanácsokért.

2. Helyi hirdetések

Az éttermek számára kulcsfontosságú, hogy a hirdetései azokhoz jussanak el, akik valóban el is tudnak menni az adott helyre. A célzottan helyi hirdetésekkel rengeteg pénzt lehet megspórolni, hiszen nem hirdetünk fölöslegesen, azaz olyanoknak, akik még véletlenül sem tévednének a környékre.

A Google Ads-től kezdve a Faacebookon keresztül a Twitterig sokan kínálnak ilyen hirdetési lehetőséget, felár nélkül. Használjuk ki ezt az okos lehetőséget, hogy azokat irányítsuk az étterembe, akik épp a környéken kerestek valamit.

3. Használjuk az Instagramot!

Az Instagram-jelenlét szükségessége ma már nyilvánvaló, de éppen ezért nem lehet eleget hangsúlyozni. A legjobb vizuális anyagainkat mindig használjuk fel az Instagram-profilunkon.

Mutassuk meg az éttermet kívülről, tegyünk ki közeli képeket emblematikus fogásainkról, hiszen ez a felület az, ahol kiválóan lehet imidzset építeni. Például egy természetes és egészséges ételekre alapozó étterem kirakhat képeket egészséges és jókedvű emberekről, akik, mondjuk, kajakoznak, főznek, kertészkednek vagy egyéb olyan tevékenységeket végeznek, amelyekről úgy gondoljuk, hogy a közönségünkhöz közel állhat.

Játsszunk a hashtagekkel: választhatunk népszerű, már jól futó tageket, de mi magunk is kitalálhatunk személyre szabottakat. Mindkettő alkalmas arra, hogy virtuálisan elszórakoztassuk a követőinket – hiszen az Instagram nem a mély értelmű posztokról szól, hanem épp erről a játékosságról.

4. Küldjünk ki hírlevelet!

Nincs szükség heti gyakorisággal levelezni a vendégeinkkel – sőt, valószínűleg jobban értékelik, ha nem zargatjuk őket túl gyakran, de mondjuk havonta egy hírlevelet érdemes küldenünk. Írjunk benne a sikereinkről, az étlapra került új fogásokról – akár vitára is bocsáthatunk kérdéseket ezzel kapcsolatban –, adjunk kedvezményeket.

5. Használjuk a felhasználó által létrehozott tartalmakat!

A felhasználó által létrehozott tartalom (eredeti szakszóval User-Generated Content) jó módszer arra, hogy személyes és szoros kapcsolatot építsünk ki a látogatóinkkal. Írjunk ki pályázatot, amelyre a kedvenc fogásuk fotójával nevezhetnek, és mutassuk be a képeket az étterem odalán és/vagy osszuk meg őket a különböző közösségi médiás felületeinken. Esetleg a győztest kedvezménnyel, ajándék előétellel vagy más díjjal jutalmazhatjuk.

Ha ilyen, illetve ehhez hasonló, a felhasználók által létrehozott tartalmakat is közlünk az oldalunkon, azzal azt üzenjük, hogy nekünk fontosak a vendégeink, és így az alkalmi látogatókból törzsvendégek is lehetnek.

6. Mutassuk be a csapatunkat!

Manapság, amikor a telefonos ügyfélszolgálaton robotok válaszolnak, és lassan az autók is maguktól mennek majd, egyre jobban vágyunk magukra az emberekre. Mutassuk meg a vendégeinknek, hogy kikkel dolgozunk! Tegyünk ki róluk jókedvű, mosolygós képeket, hiszen a vendégek szeretik, ha boldog emberek szolgálják ki őket, nem beszélve arról, hogy a jókedvű dolgozó azt üzeni, hogy ahol dolgozik, az jó hely – és ezt az üzenetet a vendégek is érteni fogják.

7. Figyeljünk a közösségi médiás jelenlétünkre!

A szórólapok és a postaládákba becsúsztatott reklámok ideje már réges-rég lejárt. Közösségi médiás jelenlét nélkül viszont ma már egyetlen üzlet sem él meg, és ez a gasztrobizniszben is így van: ha erről nem veszünk tudomást, akkor a saját (vagyis az éttermünk) halálos ítéletét írjuk alá.

Alapvető dolog a vendéglátóhely Facebook-profilja, ahol hírt adunk a kedvezményekről, a különleges alkalmakról, bemutatjuk az új fogásainkat és reklámozhatjuk a saját sikereinket. De ez még csak a munka fele: ugyanilyen fontos, hogy gondoskodjunk arról, mindig legyen valami aktivitás az oldalon. Mindig tartsuk szem előtt, hogy a közösségi profilunk sikerének kulcsa a folyamatos aktivitás és az értékes posztok.

8. Ha dicséretet kapunk, tegyük közkinccsé!

Figyeljünk oda, hogy ha bárhol a sajtóban megemlítik az éttermünket – természetesen pozitív kontextusban – akkor azt gyorsan osszuk meg a weboldalunkon és a közösségi médiás felületeinken. Biztosak lehetünk benne, hogy a rajongóink terjeszteni fogják, az új vendégek pedig azokat a helyeket próbálják ki legszívesebben, amiket számukra megbízható források dicsértek.

9. Írjunk blogot!

A blogírás legnagyobb haszna a közösségépítés és az, hogy segítségével az olvasókból elkötelezett vendégek válhatnak. Személyessé tehetjük az éttermünket, megoszthatjuk a kétségeinket és a sikereinket, sztorizhatunk, megoszthatunk recepteket, de bármi mást is, amiről úgy gondoljuk, hogy érdekelheti a vendégeinket.

Egy blognak lehet nagy feneket keríteni, de nem muszáj. Kezeljük úgy, ahogy a kedvünk és az időnk engedi. Egyáltalán nem kell folyamatosan posztolni, de jó, ha megvan a felület arra, ha be akarunk jelenteni valamit vagy van valami nagy hírünk, amit tudatni akarunk a nagyvilággal.

10. Ellenőrizzük, hogy pontosak-e az étterem adatai a neten!

Szeretünk a netről informálódni: egyes adatok szerint az emberek 89 százaléka keres éttermet online. Ezért alapvetően fontos, hogy éttermünk minden, a neten szereplő adata folyamatosan pontos és aktuális legyen, a címtől kezdve a telefonszámon és a nyitvatartási időn keresztül a menüig. Minél több részletet közlünk az interneten, annál jobb.

11. Építsük föl éttermünk márkaidentitását!

Ha van az éttermünknek egy meghatározható identitása, és ezt közvetíteni is tudjuk a közösségi médiában, akkor igazán nagy lépést tettünk előre. Ezt az identitást a megcélzott vendégkör köré kell felépíteni. Nem mindegy, hogy az egészséges étkezést szerető vagy mondjuk a sör-hamburger párosban gondolkodó vendégeket célozzuk meg. A márkaidentitáshoz tisztában kell lennünk a vendégeink jellemzőivel, és a promóciós anyagainkban és a közösségi médiában is nekik tetsző tartalmakat kell megjelenítenünk.

12. Legyen jól működő online étlapunk!

A felhasználók szeretnek az interneten előre tájékozódni a menüről, mielőtt rendelnek vagy személyesen ellátogatnak egy étterembe. Az egyik legfontosabb dolog, hogy a weboldalunkon (a nyitvatartás, az elhelyezkedés és a kontaktinfókon kívül) mindig szerepeljen a menü, mégpedig az oldalon belül könnyen megtalálhatóan, jól olvashatóan, pontosan és mindig aktuálisan.

Ha nincs az oldalunkon jól használható étlap, akkor a marketingstratégiánk többi eleme nem sokat ér! Vegyük tudomásul, hogy ez kötelező elem: a vendégeknek mindenképpen lehetőséget kell adni arra, hogy az interneten előre hozzáférjenek az étlaphoz, mert különben máshova mennek!

13. Működjünk együtt kiszállító cégekkel!

Manapság, amikor mindent online akarunk intézni, a könnyű hozzáférés a siker kulcsa. A kiszállító cégek (Netpincér, Wolt) megkönnyítik a rendelés folyamatát, és mára már nagyon elterjedtek azok körében, akik otthon ennének éttermi ebédet vagy vacsorát.

14. Online foglalási lehetőség

Fontoljuk meg az online asztalfoglalás lehetőségét is. A vendégek mindig szeretik, ha egyszerűsítjük az életüket.

15. Használjunk mobilos hirdetéseket!

Az előrejelzések szerint idén a fizetett Google-os kattintások fele mobileszközről fog érkezni! A vendéglátóhelyek különösen alkalmasak a mobilos hirdetésekre, hiszen sokan útközben keresnek éttermet a közelükben. Ezek a hirdetések egyébként is általában olcsóbbak, mint a hagyományosak, a konverziós rátájuk pedig igen impozáns.

Az ilyen típusú Google-hirdetések mellett szól még, hogy nagyon jó személyre szabhatók, időzíthetők, és ezzel elérhetjük például, hogy ha jó pizzázónk van és valaki vacsoraidőben pizzára vágyik, akkor a mi éttermünket dobja fel elsőként.