A bazi nagy indiai lagzi kulisszatitkai, amihez fél Budapestet kibérelték

Szerző: | 2024.06.18 | Hírek

Világszerte hódít az esküvőturizmus, és Magyarország egyre nagyobb szeletet hasít ki magának ebből a tortából. A nagyszabású, öt-hatszáz fős külföldi esküvők szervezésének kulisszatitkairól és a dúsgazdag megrendelők, például az indiai milliomosok speciális igényeiről hazai szervezőket kérdeztünk.

Az indiai milliárdosok által 2023-ban Budapesten megtartott esküvő után idén május elején az egyik legnagyobb indiai gyémántkereskedő lánya lépett frigyre választottjával fővárosunkban. Az esemény megszervezésében a nagy létszámú MICE-csoportok kiszolgálásában jelentős rutinnal rendelkező Liberty Hungary utazási iroda és az esküvőspecialista Cinderella’s Day Kft. aktív szerepet vállalt. A két vállalkozás vezetőit kérdeztük a szervezés során szerzett tapasztalataikról.

Öt esemény három nap alatt

„Az indiai esküvőszervező céggel irodánknak nagy múltú a kapcsolata, már 2018-ban ellátogattak Budapestre, hogy felmérjék, alkalmas-e fővárosunk ilyen volumenű esemény lebonyolítására” – tudtuk meg Ujbányai Katalintól, a Liberty Hungary ügyvezetőjétől. A cég Európa-szerte kereste a tökéletes esküvői helyszínt, beleértve Bécset, Barcelonát, Rómát és Milánót, végül az építészeti vonzerő, a történelmi helyszínek és a vendégszeretet miatt esett a választásuk Budapestre.

A háromnapos indiai esküvő egyik helyszíne a Várkert Bazár volt (A cikkben szereplő összes kép ezen az eseményen készült)

 

A 650 fős megarendezvény előkészítése 2023 novemberében kezdődött. A szervezéssel megbízott iroda mellett a menyasszony családja is aktívan részt vett a szervezésben (az indiai esküvőt a lány családja fizeti), áprilisig számos bejáró túrát tartottak. „Az indiai esküvők az évszázados rituálékról, az extravaganciáról, az életigenlő energiákról és az intenzív érzelmekről ismertek. Az élet ünnepén nemcsak a menyasszony és a vőlegény köti össze az életét, de két család is egyesül” – mesélt a különleges műfajról társlapunknak, a Turizmus.com-nak Ujbányai Katalin.

Az ebéden együtt muzsikáltak az indiai és a magyar zenészek

 

A műfaj más szempontból is különleges. Míg egy hagyományos MICE-csoport programjainak megszervezésekor minden egy kézben összpontosul, ez az esemény teljesen más logika mentén valósult meg. A feladatok megoszlottak az indiai és a magyar szervező cég, illetve számos hazai és külföldi szolgáltató között.

„Az indiai étkezési kultúra sajátossága miatt az igényeket a legnagyobb igyekezetünk ellenére sem tudtuk volna kiszolgálni” – magyarázta a szakember, miért gondoskodott a vendégsereg étkeztetéséről egy indiai születésű nemzetközi séf és csapata.

A Lázár Lovasparkban műrepülő-bemutatót is tartottak a násznép szórakoztatására

 

Minden ételt (köztük az esküvő kizárólag vegetáriánus indiai és nemzetközi fogásait) helyben, frissen készítettek, a helyi beszállítóktól csak az úgynevezett dry cateringet (poharakat, tálalóedényeket) vették igénybe vagy például gyümölcsöt kértek. A hennafestők, a fodrászok és a fellépők nagy része szintén egyenesen Indiából érkezett.

Az esküvő előtti fogadás (Sangeet) tiszteletére különleges fényfestést kapott a Magyar Vasúttörténeti Park

 

A Liberty utazási iroda koordinálta a helyszínbérletet és a helyszínekkel kapcsolatos összes teendőt, ami feladat folyamatos egyeztetést igényelt a a szolgáltatókkal. Az utazási iroda munkatársai indiai művészeti igazgatókkal, divattervezőkkel, híres koreográfusokkal dolgoztak együtt, hiszen extravagáns dekorációról, helyi és nemzetközi sztárokat felvonultató műsorokról, hajnalig tartó bulikról kellett grandiózus méretekben gondoskodni. A 650 fős, a világ minden tájáról is érkező vendégsereget 250 fős indiai személyzet szolgálta ki, őket egészítette ki a magyar staff.

Az eseménysorozat egyik legizgalmasabb pillanata a Városligetben zajló Baraat ceremónia volt

 

A háromnapos esküvői ünnepség Budapest legismertebb helyszínein zajlott: a Várkert Bazárban, a FELIX Kitchen & Barban, a Lázár Lovasparkban (Domonyvölgyben), a Magyar Vasúttörténeti Parkban és a Városligetben, azon belül kiemelten a Vajdahunyad várában. Minden helyszín egyediségét kiemelő, ugyanakkor az indiai tradíciók elemeit felvonultató design és tematika alapján komponálták meg az események hangulatát nemzetközi designerek és virágszobrászok a legapróbb részetekig.

Az esküvői ceremónia a Vajdahunyad vára és a Városligeti-tó területén zajlott

 

A vendégek ötcsillagos szállodák (Four Seasons Hotel Gresham Palace, Ritz-Carlton, Budapest, W Budapest) kényeztetését élvezték. Az sem feltétlenül tipikus, hogy a hotelekkel közvetlenül az örömapa szerződött le.

„Egy ilyen esemény szervezése jóval túlmutat a hagyományos rendezvényszervezői feladatokon, sok nagyon speciális igényt kellett kielégítenünk sokszor az utolsó pillanatban” – emelte ki a szakember. A Four Seasons szálloda elé például egyik pillanatról a másikra kellett egy fehér lovat előteremteniük. A Vasúttörténeti Parkban – ahol az esküvő előtti fogadást, az úgynevezett Sangeet eseményt tartották – végül a 25. alaprajz valósult meg, állandó tervezés és újratervezés eredményeképp. Az esemény egyik legizgalmasabb pillanata a Városligetben zajló Baraat ceremónia volt, melynek során indiai és magyar táncosok, a meghívottak, és a Széchenyi fürdőből távozó turisták és a Ligetben sétálók együtt táncoltak magyar és indiai zenére.

Az ünnepi vacsora helyszíne a Városligetben

 

Az esküvő költségeit a rengeteg szolgáltató miatt nehéz megbecsülni, Ujbányai Katalin a büdzsét összességében több milliárd forintra taksálja. Egy biztos: az indiai gyémántkereskedő lányának menyegzője az egyik legtöbb kihívást jelentő és a legemlékezetesebb munkájuk volt.

 

Hozzánk jönnek feleségül

Az elmúlt tíz évben egyértelműen felfelé ível az esküvőturizmus jelentősége Magyarországon, a tisztán külföldi és a vegyes, felerészt magyar párok esetén egyaránt nő az igény arra, hogy nálunk kössék össze az életüket – elemezte a piaci szegmenst Kisfaludy-Tóbel Nóra, a 2008-ban alakult Cinderella’s Day Kft. ügyvezetője. A vállalkozásnak már több mint 50 országból, Európán kívül is számos helyről, az USA-ból, Ausztráliából, Új-Zélandról, Mexikóból és Brazíliából is voltak megrendelései.

„Eleinte az angolszász területekről futott be hozzánk a legtöbb megkeresés, majd megjelentek a skandinávok, 2012-2013 óta pedig az indiaiak is egyre inkább keresik a hazai lehetőségeket. Magyarország az Indiából érkezők számára relatív ismeretlen desztináció, magas wow faktorral, országunkkal az egyébként világlátott rokonságnak is lehet újat mutatni” – magyarázta az érdeklődést lapunknak a szakember. Az indiaiak mellett a hongkongi, vietnámi, kínai, taiwani párok is nagyra értékelik Budapest gazdag építészeti örökségét és a világörökségi helyszíneket.

Az egyik extravagáns dekoráció: világító kínáló tálca

 

A párok és a meghívottak minimum 2, de jellemzően inkább 3-4 éjszakát töltenek nálunk, előfordul, hogy a programok már a házasságkötés előtt 2-3 nappal megkezdődnek. A helyszín az esetek többségében Budapest, a vidéki kiruccanásoknál az etyeki borvidék, a Balaton vagy a felújított kastélyaink jöhetnek szóba. A legtöbb megrendelő az elegáns, nemzetközi sztenderdeknek megfelelő, jó lokációval rendelkező szolgáltatókat keresi. Kedvelt helyszín például a budai Vár, a Halászbástya, a Vajdahunyad vára, a Kiscelli Múzeum. Esetenként van igény a tipikus, magyaros (például lovas) helyszínekre, de nem ez a fő irány, a panorámás és romkocsma stílusú helyek viszont kedveltek. A hajók esküvői helyszínként kevésbé, a welcome estekre viszont keresettek.

 

Több száz fős lagzitól a szöktetéses minilagziig

„A legnagyobb korlátot a kapacitás jelenti, 4-600 fős rendezvényt viszonylag kevés budapesti helyszín tud befogadni” – jegyezte meg Kisfaludy-Tóbel Nóra. Ezzel szemben például Portugália kifejezetten sok 4-500 fő elszállásolására alkalmas, tengerparti, zárt és nyitott rendezvényhelyszínnel egyaránt bíró szállodával rendelkezik, ami egyértelmű versenyelőny. A megrendelők általában több helyszínről kérnek árajánlatot, a már említett Portugália mellett Törökország, Spanyolország és egyéb nyugat-európai országok, illetve Thaiföld, Bali, Dubai is a versenytársunk – sorolta a szakember.

A vendégkör nagyrészt prémium kategóriájú, a büdzsé alsó és felső határát nehéz pontosan meghatározni. A kiadások legnagyobb részét a helyszínbérlet, a catering és a dekoráció teszi ki, de utóbbi, a hang- és fénytechnikához hasonlóan, egyre nagyobb hányadát adja a költségeknek. A dekorhoz tartozó asztalterítékben és bútorbérlésben szintén egyre szélesebb a választék, amire egyre nagyobb az igény is. A felsoroltakhoz jön még sok egyéb szolgáltatás mellett a fotós, a videós, a zenekar, vagy DJ, a sminkes, a fodrász, a helyszínek közötti utaztatás költsége.

A nagy, több száz fős esemény mellett sok a mini és a kétszemélyes (elopement) esküvő, mások a házasságkötés kerek évfordulóján a megújító szertartásra érkeznek hazánkba – beszélt a kisebb, de szintén gondosan megkoreografált műfajokról Kisfaludy-Tóbel Nóra.

Az egyes nációk közül az Európából érkezők, például németek vagy a skandinávok könnyebb vendégnek számítanak. Tudják, mit szeretnének és reális elképzelések mentén haladnak. Az ázsiaiaknál sokkal több a last minute kérés és lazábbak a részvételi szándékkal kapcsolatos visszajelzés szabályai. A Közel-Keletről és Indiából érkezők a kezdési időpontokat kezelik általában lazábban, amit a nap menetének tervezésénél fontos figyelembe venni. Szintén jellemző különbség, hogy míg az angolszászok akár 1,5-2 évvel előre terveznek, az indiaiak sokszor csak 6-8 hónappal az esemény előtt jelentkeznek be. A Covid óta más nációkra is jellemző a last minute megkeresések aránya, de ez nem feltétlenül baj, mert 1-2 évre előre a szolgáltatók is nehezen tudnak fix árakat adni.
________________________________
Forrás: Turizmus.com
Szerző: Pintér Tünde
Képek: Bódis Krisztián