A Centrál Kávéház az elmúlt néhány hónapban jelentős fazonigazításon ment keresztül. Húsz év után tulajdonosváltás történt. Az új management célja az, hogy a Centrál – kiaknázva azt a rengeteg lehetőséget, ami benne van – újra izgalmas és megkerülhetetlen lokáció legyen a magyar vendégek számára is.

Hogy hogyan lehet egy nagy múltú, belváros helynek, ahol egykor Karinthy és társai üldögéltek, új lendületet adni úgy, hogy közben megmaradjon minden értéke, arról Vincze Andrást, a Centrál új management egyik tagját kérdeztük.

Hogyan kezdődött az új éra?

Az új befektetői kör megjelenésével a vezetőség egy hónap alatt meg tudta fogalmazni, melyek azok a problémák, amelyekkel azonnal foglalkoznunk kell. Ezek olyan fejlesztések, amelyeket egy kívülálló talán észre sem vesz, a ház működését azonban jelentősen megkönnyítik, kezdve egy konyhatechnológiai újítástól egy új karnisig. Az volt a célünk, hogy felhozzuk a helyet a mai gasztronómiai trendekhez, és mind külsőleg, mind belsőleg adjunk a Centrálnak új lendületet. A háznak 131 éves múltja van, azonban az is fontos, hogy meg legyen határozva, most hova kell azt pozicionálni.

Melyek voltak ezek az említett kihívások?

Rengeteget brainstormingoltunk, beszélgettünk arról, hogy melyek azok az irányok, amely felé terelnünk kell a helyet. Kitaláltunk egy koncepciót, amely a Centrál Live nevet kapta, amely három dolgot fog össze: a kultúrát, a gasztronómiát és a zenét. Ez utóbbin sokat kellett dolgozni, mert azelőtt itt nem volt számottevő élőzene program. Kitaláltunk egy eseménysorozatot, amelynek keretében minden nap késő déltántól élő zenei program várja a látogatókat. Az a célunk, hogy negyedévente ezen frissítsünk, akárcsak az étlapon. Most vagyunk az első szezonban, most teszteljük, hogy a magyar közönség mennyire nyitott erre a kezdeményezésre. Nekünk nagyon sok rapid turista vendégünk van, olyanok, akik néhány napra látogatnak Budapestre, és így térnek be hozzánk. Mi viszont azt szeretnénk, hogy minél több magyar vendégünk legyen, és nagyon reméljük, hogy ez a program segít majd újra kapcsolatot létesíteni a helyiekkel. Abban is bízunk, hogy ez egész budapesti szinten változást hozhat. Sok minden elindult, de nem dőlhetünk hátra, ezt a tempót tartanunk kell. Számos fejlesztés hátravan még, reméljük, ezek tavaszig elkészülnek, és a terasz megnyitásával ez sok folyamat eléri a csúcsát.

Mit gondol, jelen pillanatban mennyire van benne a köztudatban a Centrál, mint “jó hely”?

Biztosan nagyon sok munkát fog igyényleni, hogy ez az 1500 négyzetméter reggel, délbe és este tele legyen. Befektetői oldalról csak úgy van értelme ezt a helyet csinálni, ha folyamatosan meg tudjuk tölteni. Büszkék vagyunk a hely múltjára, de azt szeretnénk, ha mindenkiben tudatosulna, hogy új korszak kezdődött.

Mit gondol, egy ilyen nagy múltú helyet mennyire szabad megújítani?

Tiszteletben kell tartani a múltját, ez nem kérdés. Mi abben látjuk most igazán a kihívást, hogy ez a hely 17-18 óra után üresen állt. Sokan úgy gondolnak a Centrálra, mint kávéházra, azonban ez nem jelenti azt, hogy este ne lehetne itt legalább olyan pezsgő élet, mint napközben. A Centrál 16 órán keresztül nyitva van, muszáj volt az estékkel is kezdenünk valamit. Rengeteg vendég fordul meg nálunk, így az is nagyon fontos volt, hogy vendégorientálttá tegyük a szervízt, ami az utóbbi években már nem feltétlen valósult meg. Nagyon nagy kihívás volt a személyzet, hiszen minden napszakban olyan szervízre van szükség, amely szórakoztat, megfelelően értékesít és tökéletesen kommunikál a vendégekkel. A hely az utóbbi időben kapott néhány negatív kritikát a szervízzel kapcsolatban, és nekünk ezt most helyre kell hoznunk.

A másik fontos dolog, hogy azt is rögtön tudtuk, hogy mi nem akarjuk teljesen megváltoztatni a Centrált, inkább csak a felüdítés a cél. Meghagytuk a régi színeket, szerettük volna megőrizni a 20-as, 30-as évek romantikáját. Nem akartunk ide popot és rockot, inkább az volt a cél, hogy lelket öntsünk bele. Szerettük volna úgy megőrizni a hely jellegét, hogy közben otthonosabbá tesszük. A belsőépítészeti megoldásoknak és a zenének köszönhetően a Centrál most melegebb lett. Ami a színeket illeti, bizonyos döntéseket csak a Műemlékvédelmi Hivatal engedélyével hozhattunk meg. Mi nem akartuk bántani a helyet, csak azt szerettük volna, hogy felnőjön a 21. századi Budapesthez. Ha ez nem sikerül, akkor nem lesz sikeres a kávéház. Ma már a vendégek sokkal többet tudnak a gasztronómiáról, tudják, mit jelent az, hogy organikus vagy biodinamikus, ismerik az újhullámos kávézókat. A saját rendszerünkön belül a megfelelő szakemberek segítségével ezekkel a változásokkal nekünk is tartanunk kell a tempót. Egy ilyen helyen muszáj az étlapot szezononként változtatni. A magyar gasztronómia az elmúlt öt évben olyan tempót diktál, hogy ez nem kis nyomást jelent számunkra. De a Centrál Kávéháznak egyértelműen az a legnagyobb kihívása, hogy minden napszaknak megteremtsük a maga vonzerejét. Erős reggel, erős ebéd, erős vacsora – ez a cél, és ez emberileg a legnagyobb feladat. A külsőségek tulajdonképpen csak egy jó belsőépítészen és a pénzen múlnak, a többi sokkal nagyobb kihívás. Ráadásul a Centrál egyedül december 24-én van zárva, tehát a feladat az év minden napjára fel van adva.

Hogyan lehetséges motiválni a személyzetet?

Közel negyven ember dolgozik itt. A személyzet rengeteg változást élt meg, volt, hogy háromhavonta változtak az irányvonalak, ami az itt dolgozókat alaposan felemésztette. A személyzet 80 százaléka már nincs itt, nagyon sokan már nem hitték el, hogy valami történni fog. A tulajdonosváltás és az ezzel járó változás mindenki részéről hosszútávú elképzelés volt. Tudjuk, hogy figyel a szakma, és hogy hosszútávon kell bizonyítanunk.

Mi nem akartuk bántani a helyet, csak azt szerettük volna, hogy felnőjön a 21. századi Budapesthez. Ha ez nem sikerül, akkor nem lesz sikeres a kávéház.