A csomagolás és a dizájn szerepe az elviteles érában

Szerző: | jan 6, 2021 | Hírek | 0 hozzászólás

Miközben szívesen hivatkozunk a minőségre bármilyen megvásárolt termék esetében, azért az sem utolsó szempont, hogy milyen csomagolásban kerül a szemünk elé. A kiskereskedelemben évek óta egyre izgalmasabb csomagolási dizájntrendek jelennek meg, és a járványhelyzet a vendéglátóhelyek számára is fókuszba tette az elviteles termékek külsejének kérdését.

Úgy tűnik, a tavaly még erőteljesen hangsúlyos fenntarthatósági és környezetbarát elvek idén a háttérbe szorultak nemcsak itthon, hanem világszerte. Miközben sokan a kiszállítással és elviteles termékekkel próbálják túlélni a jelenlegi pandémiás időszakot, különösebb ellenérzések nélkül kerültek elő újra a műanyag dobozok és egyéb eszközök. Rengeteg étterem kínál jelenleg házhoz szállítást, nagy az árverseny, és a csomagolás számottevő költséget jelent. Ráadásul az ételek áfája ugyan csökkent, de a csomagolási, illetve szállítási díj továbbra is magasabb áfakulcson mozog. Mivel a helyek többsége a normál forgalom töredékét tudja az elviteles szolgáltatással biztosítani, a legpraktikusabb és legolcsóbb megoldásokat keresik a csomagolás tekintetében. Ugyanakkor vannak olyan piaci szereplők, akik a felsőkategóriás szegmenst képviselik, így nekik ezen a téren is minőséget és egyediséget kell nyújtaniuk.

Logózott, saját dizájnra tervezett papír-, illetve cellulózdobozok, szalagokkal átkötött étlap, menükártya, papírtáska, kis üvegek, stílusos szalvétaszett – sokféle megoldás kerül a vendégek elé a prémium vonalon. Ha például az ételes dobozainkra vagy a papírba csomagolt kenyerünkre kerül egy elegánsan megtervezett matrica és rajta pár sor a termékről, máris sokkal személyesebbé és exkluzívabbá válik a csomag, és könnyebben elfogadjuk a borsos árat is.

A budapesti éttermek közül például a Déryné, a Rosenstein vagy a Laurel más-más stílust képviselve, de önazonos és egyedi csomagolást nyújt a vásárlóinak. Utóbbi azért is érdekes, mert fine dining étteremként nem a készételt szállítják házhoz, hanem egy 4+3 fogásos menüt, amelyet vákuumzacskókban készítenek elő. Mellé persze leírások, instrukciók is kerülnek a csomagba, ami nemcsak tartalmát, hanem külsejét tekintve is nagyon igényes.

Azért a környezetbarát megoldások sem tűntek el, főleg, hogy az Európai Unió tervei szerint 2030-ra a műanyag csomagolások több mint a felének újrahasznosítottnak kell lennie. 2021-től pedig tilos az olyan eldobható eszközök használata – egyszer használatos evőeszközök, poharak, tányérok, szívószálak – amelyek alternatív termékekkel helyettesíthetők. Új, innovatív irányvonal lehet a bioműanyagok előállítása, amely csomagolóanyagként, illetve eldobható eszközök alapanyagaként funkcionálhat.

Kapszulák újratervezve

Mivel a kávézók is csak take away üzemmódban létezhetnek, egyre többen kezdtek el otthonra vásárolható polctermékeket forgalmazni, például szemes kávét vagy kávékapszulákat. Pár éve még az újhullámos kávékultúra szereplői számára elképzelhetetlen volt a kapszula mint „kávéhordozó”, de mára ez megváltozott. Külföldön és itthon is trend lett a mikropörkölők körében, hogy specialty minőségű kávét dobnak piacra kapszulás kiszerelésben. Sok esetben szempont a környezetbarát koncepció, vagyis, hogy a kapszulák lebomlóak legyenek, és a csomagolást is az újrahasznosítás elve mentén válasszák ki. Mégis szempont a dizájn, mivel a kapszulás kávét fogyasztók többsége a Nespresso színes, stílusos, jól kitalált koncepcióját ismeri és szereti, ebből a világból kell átcsábítani a vevőket a specialty kávék felé.

Van arra is példa, hogy az egyszerűbb, kartonpapíros, műanyagkapszulás nagyon jó kávé újratervezett, elegáns külsőre és alumíniumcsomagolásra váltott, ilyen például a Steamhouse Cafe kapszulakollekciója. A kávé ugyanaz, mégis úgy érzik a vásárlók, hogy nemcsak szebbet, hanem jobbat, minőségibbet kapnak a pénzükért. Ugyanakkor például a Cafe Frei bonbonosdobozra emlékeztető, elegáns csomagolását felváltotta a kisebb formátumú, egyszerűbb, újrahasznosított papír, miközben a termék nem változott, továbbra is a megszokott háromféle, plusz egy új ízesítésben vásárolhatók a lebomló kapszulák. Vásárlóik pedig nem riadtak meg a puritánabb dizájntól, az eladások folyamatosan növekednek.

A kávézós takeaway-rendszer elsőszámú csomagoló- és marketingeszköze a pohár. Ez jellemzően papír, de egyre elterjedtebb, hogy a vendégek vihetik a saját, környezetbarát coffee to go poharaikat. Ebből szintén van BPA-mentes műanyag, rozsdamentes acél, de gyakori az üvegből vagy bambuszrostból készült verzió is. A kávézóknak is megéri, ha a vendég a saját poharával érkezik, az viszont kevésbé tolerálható, ha a baristát kéri meg a koszos pohár elmosogatására kávékészítés előtt.

Nemcsak a kapszulák esetében, hanem a szemes és őrölt kávék piacán is egyre hangsúlyosabb a dizájn. A kiskereskedelmi vásárlók jelentős része dönt a csomagolás alapján egy adott árkategórián belül. Ez az élelmiszerek többsége estében igaz, de elsősorban az élvezeti cikkek területén számít igazán a külső, vagyis egy bor, csokoládé, kávé vagy tea még finomabb, ha szép is. Az alkoholok esetében már szinte műalkotásokról beszélhetünk egy-egy palack formája vagy címkéje okán. A legelegánsabb megoldások a párlatok körében kerülnek a piacra, ahol az üvegek formájában is nagyobb az alkotótér. A borok és pezsgők esetében inkább a címkék jelentik a kreatív megoldásokat, és az elegancia mellett sokszor a humor is nagyon sikeres marketingeszköznek bizonyul.

Érdekes kategóriát jelentenek azok az élelmiszerek, amik nem kiskereskedelmi forgalomban, hanem kizárólag az adott étterem polcairól vásárolhatók meg. Kencék, pástétomok, szörpök, lekvárok, vagyis egyre több olyan termék létezik, amit az étterem konyhája állít elő kisszériában, jó minőségben, és a saját stílusukhoz illő csomagolásban. A webshopok és az online vásárlás elterjedésével egyre nagyobb szerepe lesz a csomagolástechnikának, a vonzó dizájnnak, és azoknak az apró, de figyelmes marketingeszközöknek, amikkel otthonunkban lehet személyesebbé, egyedibbé, és az adott márkához köthetővé tenni az étkezés élményét. Ez éppúgy kihívás – a választék és az árstratégia mellett –, mint anno egy éttermi enteriőr megtervezése, de most a verseny egyre inkább a virtuális térben zajlik. Az ünnepi időszak közeledtével pedig mindez fokozottan igaz, hiszen a gasztro-ajándékok népszerűsége évek óta töretlen.