A gluténmentes étkezés buktatói.

 Legyen szó kényszerről vagy egyéni választásról, szigorúan vett diétáról vagy egy nem teljesen szentírásnak vett táplálkozási irányhoz, amihez tartani akarja magát az ember, a gluténmentesen étkezés a pozitív hozama mellett mégiscsak tud kellemetlenségeket, sőt extrém esetben akár károkat is okozni. Mire figyeljünk oda, ha kerüljük a glutént?

Mentes nem egyenlő egészséges

Gluténmentes kész-, félkész- és alapanyagtermékek sorát kínálják ma már az üzletek. Érdemes ugyanakkor rászánni azt a néhány percet a boltokban, és végigböngészni az apróbetűs összetevőket, mert pusztán a gluténmentes kitétel önmagában nem biztos, hogy teljesebb, egészségesebb étkezéshez vezet. Legfőképpen mesterséges állományjavítókkal- és módosítókkal próbálják ezeket a kenyereket, pékárukat, kekszeket minél inkább a hagyományosra emlékeztető módon előállítani. Viszont, ahogyan mondani szokás, amit nyerünk a réven, elveszítjük a vámon. Hiszen a gluténérzékenységgel élőknek, illetve a cölikáliás betegeknek is kijárnak a természetes alapanyagok.

Keményítők

A gluténmentes étkezés sarokpontja, hogy a kenyerek, pékáruk és sütemények olyan állagban legyenek készíthetők, mint a “gluténes” társaik. Ehhez – szintén érdemes a címkéket böngészni – a legkülönbözőbb keményítőket, köztük gluténmentesített búzakeményítőt, burgonya- és kukoricakeményítőt használnak, amivel önmagában nincs is nagy gond. Viszont ha naponta 3-5-ször fogyasztunk ilyen termékeket, arra már minden bizonnyal nincsen szüksége a szervezetünknek, ráadásul könnyen hízáshoz is vezethet.

Jojó

Ha már hízás: a tésztafélék, kenyerek, pékáruk, süteménye és a többi kiesésével jelentős szénhidrátarány-elborulással kell számolnunk az étkezésünkben. Ha valaki olyan elszánt, hogy ezt nem pótolja, akkor hirtelen fogyni fog. A hiánytünetek – vagy a szimpla “kenyéréhség” jelentkezésekor pedig előállhat az a kellemetlen helyzet, hogy falási rohamokba torkollik a gluténmentes életmód, ami súlyingadozáshoz és általában véve egy nem kiegyensúlyozott életmódhoz vezetnek.

Szója és kukorica

Erről a jelenségről sok gluténmentesen étkező számol be: a gluténtartalmú gabonafélék helyettesítésére az élelmszergyártók bevett megoldása szerint  számtalan ételben, illetve alapanyagtermékben szóját és/vagy kukoricát használnak. Ezek glutént valóban nem tartalmaznak, de mindkét hozzávalónak egyenként komoly irodalma van, ami azt taglalja, hogy miért nem ideális a túlzásba vitt fogyasztásuk. A súlyukkal, autoimmun betegségben és hormonproblémával küzdőknek kifejezetten érdemes jól utánajárniuk annak, hogy az ő szervezetükre milyen hatással van a szója és a kukorica, arra pedig külön (mindenkinek) érdemes odafigyelnie, hogy génmódosított növényekből készült-e az adott importtermék. És hogy mi a megoldás? Minél természetesebb, egyszerűbb és kevésbé feldolgozott, annál jobban fogunk járni. Zöldségek és gluténmentes gabonafélék teljes sora kínálkozik, hogy minél színesebb, változatosabb és egészségesebb étkezést