Kampány a prémium sertéshús ismertségének növelésére

Szerző: | 2023.02.06 | Hírek

Harminc éve még a kihalás fenyegette, ma Ázsia egyik legnagyobb prémium húsforgalmazója vette kínálatába, New Yorktól Szingapúrig a világ legjobb éttermeinek étlapján szerepel. Az egykor minden hazai parasztudvarban megtalálható mangalica ma exkluzív élelmiszernek számít a világ minden táján. E különleges ízvilágú húsféle belföldi fogyasztásának ösztönzésére 2023. február 6-án kéthetes kampányt indított az Agrármarketing Centrum, az Agrárminisztérium és a Mangalicatenyésztők Országos Egyesülete.

A mangalica – bár minősége miatt magasabb árkategóriás terméknek számít –, egyáltalán nem luxusélelmiszer, az egészségtudatos étrendbe is beilleszthető, érdemes rendszeresen fogyasztani. A világpiaci változások és az elmúlt évek válságos időszaka nehéz helyzetbe hozta a sertéságazatot is – mondta el Tarpataki Tamás, az Agrárminisztérium helyettes államtitkára a mangalicakampány beharangozó sajtótájékoztatóján. Hozzátette: a takarmány- és energiaárak 2021 óta tartó emelkedése, valamint az Ukrajna elleni orosz agresszió gazdasági következményei és a tavalyi rendkívüli aszály miatt a sertéságazat versenyképes működése kulcskérdés, ezért a kormány minden eszközzel segíti a termékpálya hatékony működését, fejlesztését. A drasztikus takarmány- és energiaár-emelkedés miatt 2022-ben a kocatartó vállalkozások számára egy új támogatási program keretében kocánként 20 000 forint egyszeri támogatást fizethettek ki. A sertéstartók számára 2023-ban is elérhető a Krízisbiztosítási Rendszer, amely egyéb termelési kockázatokból (állat- és növénybetegségek, piaci árak csökkenése, piacvesztés, árfolyamváltozások, termelés során felmerülő költségek növekedése stb.) adódó jövedelemcsökkenés részbeni kompenzálására is alkalmas – tette hozzá Tarpataki Tamás.

A szakemberek szerint, ha egy vasárnapi ebéd hozzávalóin gondolkodunk, még mindig előbb vásárolunk „hagyományos” sertéshúst, mint mangalicát. A belföldi fogyasztás ugyanakkor növekvő tendenciát mutat. Mangalicából évente körülbelül 300 tonna fogy belföldön (ennek nagyjából egyharmada az éttermi felhasználásra szánt nemes húsrészt, illetve az áruházi értékesítés, körülbelül kétharmada pedig a családi gazdaságok általi közvetlen értékesítés).

Balról jobbra: Tóth Péter, Tarpataki Tamás, Giczi Gergely | Fotó: Agrármarketing Centrum

Tóth Péter, a Mangalicatenyésztők Országos Egyesületének elnöke felszólalásában elmondta: az ágazat jövője szempontjából kulcsfontosságú lesz, hogy a hazai fine dining éttermek is nagyobb arányban tűzzék étlapra a mangalicát, és a legdrágább külföldi éttermek után a hazai vendéglátók is bátran „használják” ezt a prémium alapanyagot.

A belföldi fogyasztás növelése fontos cél, hiszen a mangalicahús forgalma még mindig exportfókuszú, jelenleg 60-40 százalékos a megoszlás az export javára. A mangalica legnagyobb felvevője továbbra is Spanyolország, de fontos partner Románia, Szingapúr, Hongkong és több európia ország, például Németország, Franciaország, Anglia.

Az ágazat szereplőinek támogatásán felül az Agrárminisztérium az Agrármarketing Centrum megvalósításában minden évben marketing kampányokat is szervez.  Ennek része immár négy éve, 2019 óta a mangalicahús fogyasztásösztönző kampány is, amely idén több csatornán lesz elérhető PR-cikkekkel, online és rádióhirdetésekkel, kóstoltatással és egy nyereményjátékkal, amelynek impozáns fődíja remélhetőleg sokak érdeklődését felkelti majd – vázolta a promóciós időszak részleteit Giczi Gergely, az Agrármarketing Centrum ügyvezető helyettese. A jatek.amc.hu oldalon az érdeklődőknek tíz kvízkérdésre kell válaszolniuk 2023. február 13–19. között, a helyesen válaszolók között pedig egy mangalicatermékekkel teletöltött hűtőszekrényt sorsolnak ki.

A kampány legfőbb célja, hogy ráirányítsuk a figyelmet erre a különleges élelmiszerre: egy vasárnapi ebéd vagy egy ünnepi lakoma kitűnő alapanyaga lehet, minőségében, textúrájában és beltartalmi értékeiben is többet tud nyújtani, mint a hagyományos sertés. Nem tagadjuk, ez az árából is látszik, prémium élelmiszer, de olyan magas fokú gasztronómiai élményt nyújt, amely miatt érdemes gyakrabban beiktatni az étrendünkbe a mangalicát – emelte ki Giczi Gergely.

Érdekesség, hogy a mangalicahús nemzetközi karrierjének egyik legfrissebb mérföldköve, hogy a világ egyik legdrágább, prémium hústermékeket forgalmazó hentesüzlete, a szingapúri Huber’s butchery is újra felvette kínálatába a magyar mangalicát.

A kampányról bővebb információ a mangalica.amc.hu weboldalon érhető el. Bővebb információ az Agrármarketing Centrum honlapján: https://www.amc.hu/kampanyok/mangalica/
_________________________________________________
Nyitókép: Agrármarketing Centrum