Kampány indul a farsangi sertéshúsfogyasztás népszerűsítésére

Szerző: | 2022.02.15 | Hírek

Az Agrárminisztérium, az Agrármarketing Centrum és a Mangalicatenyésztők Országos Egyesülete a farsangi ünnepkörhöz kapcsolódva idén tizedik alkalommal népszerűsíti a sertéshús fogyasztását. A nagyböjt kezdetéig tartó kampány célja, hogy felhívják a vásárlók figyelmét a sertéshús és azon belül a prémium magyar fajta, a mangalica vásárlásának fontosságára.

Tarpataki Tamás, az Agrárminisztérium agrárpiacért felelős helyettes államtitkára elmondta, hogy a világpiaci változások nehéz helyzetbe hozták a sertéságazatot is, hiszen az alacsony felvásárlási árak magas költségekkel párosulnak. Ebben a helyzetben a minisztérium célja, hogy az állattartók életképességét, és versenyképességét javítsa, likviditási helyzetét támogassa. A kormányzat ezért integrált módon, több beavatkozási ponton tett intézkedéseket a termékpálya hatékony működési feltételeinek biztosítása érdekében. Ezek az állatjóléti támogatások, kártalanítások, krízisbiztosítási rendszer bevezetése minden ágazat, közöttük a sertéságazat számára is, a 2020. évi egyszeri válságtámogatások, és a támogatott hitelkonstrukciók. A 100%-ban hazai forrásból megvalósuló állatjóléti támogatások biztosítják, hogy az állatok jó körülmények között, kiváló takarmányozási és tartási feltételek mellett kerülnek felnevelésre, valamint kiszámítható forrást jelentetnek a sertéstartó gazdák számára. 2021 decemberében a kormányzat egy 100%-ban kamat- és költségtámogatott hitelprogramot vezetett be, február végéig pedig újra lehet jelentkezni a mezőgazdasági szereplőknek a krízisbiztosítási rendszer által nyújtott programba is. Tarpataki Tamás elmondta, az elmúlt években a kampányoknak is köszönhetően a sertéshúst vissza tudták helyezni a magyar családok asztalára, annak méltó, tradicionális helyére, az egy főre jutó fogyasztás már meghaladja a 33 kg/év mennyiséget. Az ágazat szereplőinek támogatásán felül az Agrárminisztérium az Agrármarketing Centrum megvalósításában minden évben marketing kampányokat is támogat a sertéságazatban, mintegy 200 millió forint értékben, annak érdekében, hogy ösztönözze a belföldi sertéshús fogyasztást és növelje a fogyasztók tudatosságát a vásárlások során.

Giczi Gergely, az Agrármarketing Centrum ügyvezető-helyettese elmondta, ugyan a sertéshús fogyasztása egészen a római korig nyúlik vissza, a magyarság és a sertéshús fogyasztásának története a török hódoltság idején forrt össze igazán. Nem túlzás azt mondani, hogy népünk túlélésének egyetlen záloga abban az időben a törökök által vallási okokból mellőzött sertéshús volt. Hangsúlyozta, hogy nagyon nehéz helyzetben van a sertéságazat, hiszen a világpiaci változások a termelést az önköltségi ár alá csökkentették. A tudatos vásárlást az idén tizedik éve megvalósuló fogyasztásösztönző kampány mellett a húspultban a származási helyet jelölő zászlók és kiírás is segíti. A magyar sertéshús továbbra is biztonságos, a sertéshús fogyasztása annak beltartalmi értékei miatt különösen fontos az emberi szervezet számára, hiszen számos ásványi anyagot, vitamint, illetve olyan esszenciális aminosavakat és zsírsavakat tartalmaz, amelyeket a szervezetünk önállóan nem képes előállítani, így azokat a táplálkozással kell bevinnünk. A farsangi sertéskampányban külön felhívják a figyelmet a prémium minőségű mangalicahús kiváló élettani hatásaira is. A most induló fogyasztásösztönző médiakampány online és print formában lesz elérhető, pr-cikkekkel, online hirdetésekkel, kóstoltatással és influencer együttműködésekkel is találkozhatnak egészen a nagyböjt kezdetéig. Emellett egy edukációs rövidfilm is készül Rákóczi Feri műsorvezető közreműködésével, amely a mangalicafarmokat, a feldolgozás folyamatát és a késztermékeket mutatja be.

Tóth Péter, a Mangalicatenyésztők Országos Egyesületének elnöke elmondta, a mangalica a hagyományos sertés piacához képest mind tenyésztésben és termelésben, mind értékesítés tekintetében önálló és független, hiszen ezek a prémium termékek a piaci nehézségek ellenére is válságállónak bizonyulnak. Jelenleg a hazai állományban 9500 tenyészkoca van. A jóval hosszabb tenyésztési idő alatt a mangalica márványozott, krémes, fehér zsírfoltokkal barázdált lesz; textúrája, zsírja lágy, amely gazdag Omega-3 és 6 zsírsavakban és természetes antioxidánsokban. A Mangalicatenyésztők Országos Egyesülete a fajta megőrzéséért felelős állami szervekkel és az Agrármarketing Centrummal közösen új európai és belföldi piacokat épített ki. A szerteágazóbb piaccal, és megerősített vírusvédelemmel felvértezett mangalica szektort talált. A piacok újabb közösségi marketingkampánnyal történő megmentése, sőt fejlesztése, az éttermi vevők termelői piacokra, élelmiszerboltokba való átterelése, a belföldi fogyasztás határozott bővítése, az elmúlt 3 évben felépített több tucat európai ország piaca mellé a most újrainduló japán piac együttesen tartja működésben a kis méretre és kézműves feldolgozásra alapuló mangalica szektort. A mangalica a magyar vidék, a magyar gazdák sertése, mely megmentése és megtartása az állami szervek és magángazdaságok együttműködésében valósul meg.