Közétkeztetés és expo Milánóban

Szerző: | 2015.05.27 | Céghírek, Hírek

A világkiállításhoz kapcsolódóan Milánóban került sor a közétkeztetők európai szövetsége, a FoodServiceEurope éves közgyűlésére – tájékoztatta szerkesztőségünket Böröcz Lajos, a Turisztikai és Vendéglátó Munkaadók Országos Szövetségének (VIMOSZ) főtitkára.

A közgyűlés egyik előadója az EU zöld közbeszerzési folyamatainak megerősítését előkészítő Európai Bizottság sevillai közös kutató központja (JRC) volt. Azonban a közgyűlés leghangsúlyosabb témája a túlsúlyosság elleni küzdelem, az egészséges étkezés alapelveinek a felnövekvő új nemzedékeknek való átadása volt. Az európai társszövetségek nagy érdeklődéssel fogadták a magyar szövetség beszámolóját az egyik legszigorúbb európai szabályozás hazai bevezetésének tapasztalatairól. Az érdeklődés annál is inkább nagy volt, mert a magyar kormányzat képviselői a rendeletet európai „legjobb gyakorlat”-ként mutatják be az EU-s tanácskozásokon. A VIMOSZ két hetes tesztjéből azonnal kiderült, hogy ha nincs meg a fokozatosság, a kellő előkészítés, a célzott és tartós kommunikáció, akkor az eredmények több mint kétségesek maradnak. A szép elképzelések ellentettjükké válnak, az egészségesen étkeztetni kívánt gyerekek-fiatalok nem jutnak a számukra szükséges tápanyagokhoz, drasztikusan emelkedik az élelmiszerhulladék mennyisége. Így hiába emelkednek az étkezésre fordított költségek (és ezekkel is kellene az illetékeseknek törődniük), azok nem vezetnek a kellő eredményre. Olaszországban például tartományi és magán kezdeményezések összevonásával szakértői csapatok járják az iskolákat, amelyek pszichológusok, dietetikusok-élelmezési szakemberek, pedagógusok és animátorok együttműködésével hozzák létre azt a programot, mellyel a gyermekek figyelmét az egészségesebb étkezés felé irányítják. A hollandoknál a fő vezérelv a fokozatosság a bevezetés során.

Fontos téma, hogy EU-szerte zajlik a tavaly elfogadott közbeszerzési alapelvek nemzeti törvénykezésbe illesztése, ami által nő az esélye annak, hogy a közétkeztetés végre kikerüljön a legalacsonyabb ár szinte kötelező alkalmazása okozta kritikus helyzetből és egyre nagyobb teret kaphatnak a megalapozottan kiválasztott szociális és minőségi kritériumok.

Expo: elrejtett magyar vendéglátás

Az Expo fő számsora szerint több mint 2 milliárd ember éhezik, vagy szenved „rejtett éhezésben” a világban, ugyanakkor több mint fél milliárd a túlsúlyosak száma. Mindkét irányban sok teendője van az emberiségnek, csakúgy, mint bolygónk egyensúlyának megtartása érdekében és ehhez a lehető legnagyobb hozzájárulás szükséges a mezőgazdaság, az élelmiszeripar és a vendéglátás részéről – mutat rá a VIMOSZ beszámolója.

A kiállítást járva kiderült: Írországban állami forrásokból tanítják és szervezik a mezőgazdasági termelőket, hogy termelésük a fenntarthatóság feltételrendszerének leginkább megfeleljen. Jelenleg a szervezet hathatós munkájának köszönhetően az írországi mezőgazdasági termelők 75%-a már csatlakozott és termelése tanúsítható a zöld mezőgazdasági termelés kritériumai szerint (Origin Green), de az állam célkitűzése, hogy 2016 végére a zöld lefedettség 100%-os legyen.

A kiállításon óriási teret kapott a slow food, amely Olaszországból kapta a legnagyobb lökést az utóbbi időben is, bár Carlo Petrini mozgalma valóban egyre méltóbb teret kap világszerte.

Vendéglátó szempontból megdöbbentő volt a magyar stand előtere, hiszen versenytársaink ezt gyakran több száz fős étteremnek, sörözőnek vagy egyéb helyszínnek rendezték be. A magyar pavilon főbejárata bal oldalról üres bútordarabokból, jobb oldalról öt molinóból (ezek közül három magyar nyelvű) áll. A magyar vendéglátó egységet pedig csak a második emelet hátsó részén találhatja meg a kellően kitartó látogató. Közben a főbejárat előtti részen látogatók tízezrei hömpölyögnek, akik más országok vagy a házigazda olaszok vendéglátását kénytelenek igénybe venni. Amúgy az Európai Uniós pavilonból tudhatjuk meg, hogy a mi pogácsánkon kívül a bolgároknak is van pogachaja, a szlovák pavilon előtt pedig Andy süti a kürtőskalácsot. És míg mi parányi, eldugott magyar étteremmel lépünk fel, addig az USA az Expo hat hónapja alatt 49 sztárséfjét szerepelteti  „kulináris álomcsapat” néven az ország vendéglátásának nemzetközi népszerűsítése érdekében.