Malbec, a világhódító

Szerző: | 2016.04.20 | Hírek, Italsor

Bár őshazája Délnyugat-Franciaország, mégis, az argentinok tették világhírűvé, mi több, országuk zászlósborává a fajtát, amely április 18-án a hazai közönségnek is megmutatta számos arcát.

Április 17-én ugyanis világszerte 70 helyszínen Malbec-nappal ünneplik a fajta Mendozába érkezését, valamint az ország borászatának átalakulását. Itthon a Boscolo Hotel Budapest adott otthont az Argentin Nagykövetség szervezésében immár harmadik alkalommal létrejövő rendezvénynek, amelyen szakmabeliek kóstolhatták meg az ország számos, eltérő klimatikus adottságaival rendelkező régiójának kiváló tételeit. Az akcióhoz számos étterem is csatlakozott, amelyek április 19-20-án 10 százalék engedménnyel kínálták a malbecet.

A rendezvényen a Bortársaság, a Heinemann Testvérek, a Haraszthy Pincészet, az IFDT Kft, az In Vino Veritas, a Wine Age Kft, valamint a Zombory Pince mutatták be kínálatukat.

Jelenleg 38 485 hektárnyi ültetvényével a dél-amerikai ország a fajta legnagyobb termelője, Franciaországban „mindössze” 5300 hektáron találni malbecet. Bár Argentína nyugati részének számos régiójában találkozni a fajtával, fő központja egyértelműen Mendoza, amely a termés 85 százalékát adja 800-1500 méteres magasságban fekvő ültetvényeivel, őt követi San Juan, Patagónia, Salta és La Rioja.

malbec2A malbec 1853-ban érkezett a dél-amerikai országba, amikor Mendozában megjelentek az első ültetvények, egy chile borászat ajándékaként. Miközben az 1860-as években elszabaduló filoxéra-járvány igen komoly károkat okozott a francia borágazatban, a malbec gyorsan alkalmazkodott az argentin környezethez. A 20. század közepén már Argentína az egyedüli ország, amely francia eredeti malbecet termel, az 1980-as évek gazdasági válsága azonban számos ültetvény felszámolását hozta magával . Az ország borászata a kilencvenes években kezdett el regenerálódni, és akkor már egyértelműen a malbecet kiáltották ki a legfontosabb fajtának, így termőterülete is rohamosan nőtt – 1990-2009 alatt csaknem megháromszorozódott. Nem csoda hát, hogy hamar az ország meghatározó borává vált, és lassanként beépült a nemzetközi piacokra is: 2010-ben például az amerikaiak is beleszerettek a sötét színű, gyümölcsös-tanninos, vibráló borba, és egy év alatt 60 százalékkal többet vásárolnak. 2015-ben az export értéke meghaladta a 400 millió dollárt, és több mint 10 millió karton (9 literes kiszerelésben) kelt el a világpiacon.