Egy családi kifőzdének vagy egy kisebb vendéglátós vállalkozás működtetőinek nem nagyon van idejük a márkaépítésre és az olyan tevékenységekre, mint a közösségi média, mégis figyelniük kell arra, mi irányítja a vendéget, és hogyan szólnak azokhoz, akik pénzt költenek éttermünkben.

Azt már mindenki tudja, hogy a márkaépítés nem csupán a vállalkozás nevének kitalálásából áll. A hosszú távú siker érdekében a márkának átgondoltnak, mélynek kell lennie, és vissza kell tükröznie azoknak az embereknek az igényét, akiket meg szeretne szólítani, azaz be szeretne vonzani vendégként.

Mit jelent ez nekem, az étterem tulajdonosának, aki arra próbálja rávenni az embereket, hogy térjenek be hozzám?

Először is szánjunk egy kis időt és pénzt a márka meghatározására. Számtalan kreatív szakember foglalkozik a témával észszerű összegért. Jö ötleteket adhatnak a webhelyek is, illetve a jól működő vendéglátóhelyektől is leshetünk el tippeket. Kezdjük a hely elnevezésével, és itt ne hagyatkozzunk magunkra, hanem kérdezzük meg legalább 100 ismerősünket, hogy megerősítsék, hogy ötletünk jó úton halad. Általában kerüljük a leíró és vicceskedő elnevezéseket – az emberek hajlamosak elnevezni a dolgokat annak alapján, amilyenek valójában – ez nem mindig a legjobb módja a márka létrehozásának.

Ezután egy hozzáértő tervezőgrafikussal meg kell terveztetni egy logót. Egy Arial vagy Times New Roman betűtípussal kiírt név nem logó, és semmiképpen nem a márkaépítés része – esetleg a leépítésé. Hagyatkozzunk egy valóban jó szakemberre, hogy összeállítson egy dizájnt, és hagyjuk, hogy olyat alkosson, ami illik a márkához és a témához. És ne felejtsük: a kevesebb sokszor több, tehát az egyszerű általában jobb. Képzeljük el logónkat ingeken, kötényeken, séfsapkákon, bögréken, tányérokon. Az igazán jó logó elkészítése időt, pénzt és főként jó szakembert igényel.

Következő lépésként a színsémát kell figyelembe venni – a jó márkák egységes színekkel rendelkeznek, és a márkájukhoz illő megjelenésűek. A világhíres étteremmárkáknak olyan színviláguk van, amely illeszkedik a megjelenésükhöz, az összképükhöz, egy adott érzést keltenek az ügyfélben, amikor belépnek az étterembe. Ezek a dolgok, amelyek talán nem tűnhetnek fontosnak nekünk, akik csak jó ételeket akarnak felszolgálni az embereknek, de valójában óriási jelentőséggel bírnak, és hatással lesznek mindarra, amiért dolgoznak.

A márkaépítés legjobb része talán az, hogy megtérül. Ha jó konyhát viszünk, kedvesek és figyelmesek a felszolgálók, emellett időt, pénzt és erőfeszítést fektetünk a márkaépítésbe, a vendégek visszatérnek, és a befektetés pár hónap alatt megtérül.

 

Fotó: Portal Restaurant, Vasastan