(Mi) minden digitalizálható a vendéglátásban

Szerző: | 2021.10.25 | Hírek

A járvány felgyorsította a digitalizációt a turisztikai szektorban. Példák sokasága mutatja, hogy akár az üzletvezetés és a projektmenedzsment, akár a belső és külső kommunikáció, de az okostechnológiai megoldások terén is tere és lehetősége adódik a fejlesztéseknek. A megvalósításhoz azonban szakmai segítség és forrás is szükséges, amelyben az érintett vállalkozásoknak a Modern Vállalkozások Programja tud segítséget nyújtani.

Szektorális összevetésben vélhetően az idegenforgalom szenvedte el a legnagyobb visszaesést a pandémia alatt. A turizmus minden ága, a vendéglátás, szálláshely-szolgáltatás, a rendezvényszervezés is padlóra került, és a tartalékkal nem rendelkező vállalkozások könnyen a megszűnés határára sodródtak. Ugyanakkor a gazdaság fellendülését is az idegenforgalom reprezentálja legjobban azáltal, hogy idén minden idők legjobb hazai teljesítményét nyújtotta a szektor. A megnövekedett és fizetőképes kereslet a fogyasztói oldalról képes volt újra talpra állítani az ágazatot. Az eltelt másfél év felgyorsította a digitalizációt is a szektorban, rövid idő alatt több évnyi fejlődési szintet ugrottak a versenyképesség növelését célzó vállalkozások. A digitalizáció természetesen nem megoldás a turisztikai szektor minden problémájára, azonban remek eszköz a hasonló válságoknak való kitettség elkerülésére. Mindezt a vállalkozásfejlesztésben nagy tapasztalattal rendelkező, az elmúlt időszakban futó tanácsadói és támogatási programok révén a szektorális digitalizációs igényekre igen jól rálátó Modern Vállalkozások Programjának (MVP) szakmai vezetője, Czimbalmos Levente is megerősíti.

Czimbalmos Levente, a Modern Vállalkozások Programjának szakmai vezetője


Okossütőben készül majd a palacsinta

„Egy új rendszer bevezetése sosem egyszerű, sok tesztelés és tanulás eredménye a napi munkavégzésbe történő bevezetés. Ám a bevezetés és a napi szintű rutin kialakítása után nagyban megkönnyíti a folyamatokat és gyorsítja, precízebbé teszi a termelést” – összegzi gyakorlati tapasztalatait a Creppy PalacsintaHáz Étterem alapítója, Oszlánczi Réka, akinek a cégénél már 2014-ben elkezdődött a digitalizációs megoldások bevezetése. A járványhelyzet okozta kormányzati intézkedések a vállalkozás termelésére is nagy hatással voltak. A megváltozott környezet őket a kiszállítási üzletág kiépítésére sarkallta. Az MVP tanácsadói már korábban is segítségükre voltak a vállalkozás átvilágításával, az első MVP-s pályázatuk, ami digitális megoldások bevezetését támogatta, már 2016-ban nyert. Az auditot követően a fejlesztési lehetőségek – és az elérhető források – feltérképezésével, összeállításával folytatódott a munka. Az alkalmazott digitális megoldások nagyban hozzájárultak, hogy a dolgozóik életét könnyítve segítsék a mindennapi munkavégzést. Egyszerűbb lett az adminisztráció és a feladatok összehangolása. A kommunikáció mind a vendégekkel, mind a kollégákkal hatékonyabbá vált. Az adatkezelésük és feldolgozásuk átláthatóbb és professzionálisabb lett – sorolta az előnyöket Oszlánczi Réka, aki hozzátette, a jövőben akár okoskonyhai berendezésekkel is fejleszthetik az üzletet, amitől komfortosabb, gyorsabb és precízebb munkavégzést vár.

Oszlánczi Réka, a Creppy PalacsintaHáz Étterem alapítója

 

Modern Vállalkozások Programja

A Program célja a vállalkozások infokommunikációs technológiák iránti érzékenyítése, szemléletformálása. Díjmentes szolgáltatásokkal ösztönzi digitális eszközök bevezetésére a hazai cégeket. Kiterjedt tanácsadói hálózata, rendezvények és a ’vállalkozz digitálisan’ weboldal (www.vallalkozzdigitalisan.hu) segíti a vállalkozások tájékozódását, illetve eligazodni a fejlesztési lehetőségek és támogatások terén.

 

A Creppy PalacsintaHáz Étterem példája is mutatja, több aspektusa van, mire vonatkozhat a digitalizáció. Vannak az egyébként minden vállalkozást, és kifejezetten az elmúlt másfél évben érintő problémákra adott, „fundamentális” válaszok, rendszerek, amelyek az alapvető üzletmenet fenntartásához kellenek. Ilyenek például a csoportmunka támogató rendszerek, amelynek része lehet egy videókonferencia alkalmazás, de ilyenek a workflow és projektmenedzsment, vagy akár egyéb irodai szoftverek is, amelyek már belépő szinttől elérhetők, mérettől függetlenül minden szereplő számára. És ott van az üzleti és célszoftverek világa is, amelyek segítségével nem pusztán a teljes cégirányítás, de a szolgáltatásaink egy jelentős része, vagy részlete is kínálható digitálisan, kontaktusmentesen, jelentősen növelve ezzel a szolgáltatásminőséget és ügyfélélményt – vonta le a következtetést és a tanulságokat Czimbalmos Levente, a MVP szakmai vezetője, aki hozzáteszi, a fejlesztésekhez szakmai segítség és forrás is szükséges.

Mindkettőben segítséget tudnak nyújtani a program tanácsadói, akik megyei hálózatukon keresztül díjmentes auditot végeznek a megkeresett vállalkozásoknál, majd önálló, egyedi, cégre szabott digitális fejlesztési tervet készítenek számukra. A több mint húszezer megkeresett cég kétharmadánál készült már ilyen terv, amelyek birtokában a cégvezetők dönthetnek, milyen fejlesztést, mikor és milyen forrásból valósítanak meg. A program tanácsadói a folyamat teljes egésze során segítségükre vannak, illetve idővel visszatérve újabb javaslatokkal is segítik a vállalkozókat.

(X)