Nem a pincér küldözgeti az adatokat az NTAK-nak

Szerző: | 2023.06.09 | Hírek

A júliustól már a vendéglátó üzletek és turisztikai attrakciók számára is kötelező NTAK-adatszolgáltatás szakaszos bevezetésének részleteiről, a csatlakozás előnyeiről kérdezték a Magyar Turisztikai Ügynökséget (MTÜ), amely egyúttal cáfolta a rendszer használatával kapcsolatosan terjedő tévhiteket is.

A Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ (NTAK) bővítését kimondó Turizmus törvény eredetileg 2022. július 1-jét határozta meg vendéglátó üzleteket és a turisztikai attrakciók számára a belépés időpontjaként. A koronavírus-járvány miatt bekövetkező leállások, majd az MTÜ javaslatai és az iparági szereplők érveinek figyelembevétele miatt azonban kétszer is elhalasztották a kötelezettség kezdetét, és legutóbb 2023. július 1-jét jelölték meg kezdődátumként. Az orosz–ukrán konfliktus okozta globális energiaválság azonban újabb kihívás elé állította a magyar turizmust

„Annak érdekében, hogy megőrizhessük a szektor törékeny versenyképességét, úgy láttuk, célravezetőbb szakaszosan megkezdeni a bővítést, és a sort azokkal indítani, akik számára üzletviteli szempontból nem jelent valódi újdonságot a szoftverhasználat, hiszen ez az adatszolgáltatás lényege” – fogalmazott az Indexnek Suhajda-Molnár Anikó, az MTÜ turizmusstratégiai megvalósításért felelős vezérigazgató-helyettese.

Az MTÜ a kormány elé azt a javaslatot terjesztette be, hogy csak a 100 millió forint nettó árbevétel feletti szolgáltatók legyenek az első szakaszban érintettek. Esetükben is vendéglátó üzletenként vagy attrakciónként kell a nettó bevételt számolni, de annak is csak a vendéglátásból vagy az attrakcióhoz kapcsolódó jegyértékesítésből származó részét.

Suhajda-Molnár Anikó elmondása szerint az eddig rendelkezésükre álló adatok alapján ez éppen a legprofesszionálisabban működő vendéglátó üzleteket és attrakciókat jelenti, ahol az értékesítés nagyságrendje miatt már most is számos, ügyvitelt segítő szoftvert használnak.

Suhajda-Molnár Anikó | Fotó: MTÜ

Miért kell még több adat?

Csak akkor lehetünk sikeresek az európai versenytársakkal szemben, ha megőrizzük és növeljük a digitális adatokon alapuló tervezési és stratégiai előnyünket. Az NTAK a kulcs az MTÜ számára ahhoz, hogy minden korábbinál pontosabban célzott marketingkampányokat folytasson. Az adatok alapján nemcsak országra, de régióra, településre, életkorra, családi helyzetre, sőt akár aktivitástípusra is fókuszálhatnak az értékesítési ajánlatok – beszélt a rendszer előnyeiről a vezérigazgató-helyettes.  (Az adatvezérelt turisztikai értékesítési és marketingstratégia mélységeibe nemrégiben a szállodai szakembereket avatta be Jakab Zsófia, az MTÜ marketing- és kommunikációs vezérigazgató-helyettese.)

Ám ahhoz, hogy teljes képet kapjanak a teljes hazai turizmusról, az ágazat egészének működéséről, folyamatairól, fejlesztési lehetőségeiről, a szálláshely-szolgáltatóké mellett a vendéglátás és a turisztikai attrakciók forgalmi és statisztikai adataira is szükség van. Az NTAK egyik fontos célja a hazai turisztikai ágazat fehérítése, a tisztességesen adózók védelme is. A turizmus évi mintegy 1500 milliárd forintos árbevételének körülbelül kétharmada a vendéglátás szektorból érkezik. A mintegy 2 millió SZÉP-kártyára a munkáltatók által feltöltött összegek 65 százalékát is a vendéglátás szektorban költik el a felhasználók. Suhajda-Molnár Anikó azt várja, hogy az egységes teljesítménymérés érdekében most kialakított mérőszámok nemcsak a NAV számára jelentenek majd további hatékony gazdaságfehérítő eszközt, hanem az önkormányzatok, a szolgáltatók, a szakmai szervezetek, a teljes iparág számra, sőt, a gazdaságpolitikai elemzésekhez is soha nem látott mennyiségű, mélységű és minőségű információt nyújtanak majd.

Az egyes NTAK-alkategóriák (például leves, főétel, saláta, desszert, bor, sör stb.) alapján láthatóvá és követhetővé válnak a vendéglátásban a fogyasztói szokások és trendek. Ez a tudás nemcsak az egyes üzletek számára lesz nagyon fontos, hanem beépíthető lesz később akár a képzésbe, az oktatási anyagok korszerűsítésébe is – sorolta az Indexnek a vezérigazgató-helyettes.

Hangsúlyozta azt is, hogy az adatok bekérése nem öncélú az állam részéről, hiszen az egyik elsődleges cél, hogy az adatot beküldőknek ezek visszamutatásra kerüljenek, pontosan úgy, ahogyan a szálláshelyek esetében is. Az NTAK adatainak tudatos és okos felhasználása az árazáshoz, a munkaerő-tervezéshez, a reklámozáshoz versenyelőnyt jelenthet a szolgáltatók számára is – mutatott rá a MTÜ vezérigazgató-helyettese.

Nem ad pluszmunkát a pultosnak az NTAK

Suhajda-Molnár Anikó cáfolta azt a rendszer használatával kapcsolatosan főleg a kisvállalkozók körében, de a sajtóban is terjedő tévhitet, hogy a szoftvert kezelő felszolgálónak vagy a pultosnak kell kézzel, percenként adatot szolgáltatnia. Ezzel szemben az NTAK-adatküldést az üzletekben használt szoftver a háttérben, automatikusan, emberi beavatkozás nélkül végzi el. Rámutatott: többségében olyan szolgáltatókról van szó, akik ma is használnak vendéglátó vagy jegykezelő szoftvereket az értékesítéshez, számukra a július 1-jén induló NTAK-adatszolgáltatás tehát nem jelent változást a napi üzletmenetben, hiszen ennek annyi a lényege, hogy szoftveren keresztül történik az értékesítés adminisztrációja. Ez a folyamat automatikusan zajlik, így a szolgáltatók számára nem okoz többletmunkát és a vendég sem érzékel semmit az adatszolgáltatásból – hangsúlyozta a vezérigazgató-helyettes.

Eddig már több mint 22 ezer vendéglátó üzlet és turisztikai attrakció regisztrált sikeresen az NTAK-ba, ami a szakaszos bővítés ellenére minden vendéglátó üzlet és turisztikai attrakció számára továbbra is kötelező – nyomatékosította a szakember. Szerinte a regisztráció elmulasztását nem érdemes a szankciók oldaláról megközelíteni – bár a területileg illetékes önkormányzatok és a NAV is hozzáfér az NTAK adataihoz –, sokkal érdemesebb inkább onnan nézni, hogy aki regisztrál, és adatot küld az NTAK-ba – amit lehet önkéntesen is, nem csak annak, akinek kötelező –, az látja a szektor adatait és ezzel lényeges előnyre tesz szert azokkal szemben, akik nem csatlakoznak. Mindehhez csak egy 15 perces regisztráció, valamint egy ügymenetet is segítő szoftver kell. (Az NTAK-regisztráció 5 lépésén korábban ebben a cikkünkben vezettük végig az olvasókat. – a szerk.)

Hova fordulhat a vállalkozó segítségért?

Lapunk megkérdezte a Magyar Turisztikai Ügynökséget, mit tegyen az a szolgáltató, aki számára mégsem egyszerűek ezek a lépések. Tájékoztatásuk szerint számos eszközzel segítik a szolgáltatókat ebben. Fordulhatnak telefonon és e-mailen keresztül is az éjjel-nappali ügyfélszolgálatukhoz a hét bármely napján, vagy személyes tanácsadásért a helyileg illetékes Tourinform irodák munkatársaihoz. Ezentúl minden fontos információt, például a regisztrációt lépésről lépésre leíró segédletet, sőt a gyakran ismételt kérdéseket is elérhetővé tették az info.ntak.hu oldalon.

Hozzátették: az ügynökség országszerte számos szakmai és vállalkozói fórumon is részletesen bemutatta – a nyár folyamán pedig további állomásokon is bemutatja – az NTAK működését és az átálláshoz szükséges teendőket. Ezek az alkalmak jó lehetőséget teremtettek arra, hogy az ország különböző pontjairól érkező, más-más tevékenységű és méretű szolgáltatók véleményét, kérdéseit megismerjék, és válaszoljanak személyesen is rájuk – tették hozzá.
________________________________________
Forrás: Turizmus.com
Nyitókép: 123rf.com