Újszerű kezdeményezés és ezzel együtt a hozzá kapcsolódó arculat is bemutatkozott március 1-jén a Borjog és Bormarketing 2019 Konferencián. A Magyar Turisztikai Ügynökség a szakmai szervezetekkel együttműködésben hozott létre egy egységes márkát, amely azt a célt szolgálja, hogy növelje a magyar bor és borászatok nemzetközi ismert- ségét, népszerűsítse a kulturált borfogyasztást. A részletekről Gál Zsomborral, a bormarketingért felelős senior szakértővel beszélgettünk.

Mielőtt beszélnénk a kezdeményezésről, összefoglalnád, hogyan látod a magyar bor itthoni és külföldi megítélé­sét jelen pillanatban?

Teljesen más aspektusból kell vizsgálni a magyar bort külföldön és belföldön. Belföldön általánosan jó a hazai bor megítélése, elismertsége, viszont fontos lenne definiálni, hogy nagyon sok- féleképp látják a magyar bort a magyar fogyasztók. Milyen képeket társítanak hozzá, mennyire biztosaka saját választásaikban? Azt vesszük észre belföldön, hogy az emberek egyelőre nagyon bizonytalanok, főleg a fiatalabb korosztály, nem tudják, hogy hogyan válasszanak, nincsenek támpontjaik. Nagyon fontos, hogy ebben segítséget adjunk nekik. Megfelelő érveket kínál- junk a különböző borvidékek mellett, megmutassuk, hogyan javasoljuk fogyasztani a borokat, illetve milyen ételhez milyen borokat érdemes társítani. Úgy is mondhatjuk, hogy az eduká- ció egy hatalmas misszió, az egész magyar borágazatban. Több helyen éltem külföldön, hosszabb időt töltöttem különböző borvidékeken, és úgy tapasztaltam, mi ebben le vagyunk marad- va. Egy olasz vagy francia fogyasztó sokkal tudatosabb.

Külföldön más a helyzet, hiszen óriási konkurenciával állunk szemben. Nagyon sok bor van most a világban, túltelített a piac, egyre többen kapcsolódnak be a termelésbe. Európában is egyre többen exportálnak, itt, a mi térségünkben is. De világszinten nagyon markáns új szereplő Kína is, néhány év alatt a világ egyik legnagyobb borterme- lőjévé vált. Ami nagyon nehéz ebben a kör- nyezetben külföldön, hogy mindenki, aki komolyan gondolja a bortermelést, nagyon sokat fordít a piacfejlesztésre és a marke- tingre. Nekünk, magyarok számára kétféle út van: az egyik az, hogy az eszköztől füg- getlenül vegyük maximumra a hangerőt, azaz költsünk rá rengeteg pénzt, ahogyan a konkurens országok. A másik, hogy meg- találjunk olyan egyedi eszközöket, és olyan újszerű koncepciót alkossunk meg, amely- nek az egyediségével messzire tudunk jutni. Nagyon fontos a fókuszáltság is: sok pénz kevés fókusszal nem sokat ér, de egy ösz- szegtől kevésbé függő, erős fókuszú márka- koncepció sokat el tud érni világszinten is.Innen indul tehát a „Személyesen – Magyar Bor” mint egységes márka. Ma a világban a magyar bor szerényen létezik. Az emberek nem ismerik, nem társítanak hozzá értékeket. Tiszta lappal indulunk. Egyetlen terméket ismernek a beavatottak, a tokaji aszút, viszont ez ugyebár egy édes fehérbor, ezért sokan úgy gondolják, hogy Magyarországon csak édes fehér bor készül. Ezzel a helyzettel azt lehet kezdeni, hogy magát a magyar bort teljességében márkásítjuk, kitalálunk rá egy egységes már- kakoncepciót, és a tokaji aszú ennek természetesen része és csúcsterméke.Miben rejlik a kezdeményezés egyedisége?Amit megfogalmaztunk, az tulajdonképpen egy evidencia. Arra építettünk, ami valamilyen formában minden borvidékre igaz, hogy a borász személyisége nagyon erős lenyomatot tesz a borra. Viszont ez nálunk, Magyarországon még erősebb jelenség. Amikor a 90-es években újult erővel, új köntösben kapott szárnyra a magyar borkészítés, nagyon markáns lett a borász és az alkotó szemé- lye. Ez az egyediség végigkísérte az elmúlt 30 év borászkodásának történetét. Ez észrevétlenül is kialakította azt a nézetet, hogy a magyar bor mögött arcok vannak. Ha szétnézünk a világban, ezt, vagyis az alkotó személy(ek) mindennél fontosabb szerepét ritkán szokták kommunikálni, és olyanra végképp nem volt példa, hogy egy egész ország ezt választja legfontosabb üzenetének. A szó, amiben ezt meg tudjuk fogalmazni, az a személyesség. Azért hálás ez a koncepció, mert az egész kommunikációra rányomhatja a bélyegét. Képi és videóanyagok készülhetnek a borászokkal, elindíthatjuk a történetmesélést. A borhoz egyébként is nagyon jól illik az úgynevezett storytelling. Tehát a különböző kommunikációs felületeken nagyon jól meg tudjuk jeleníteni ezeket a személyes történeteket.

A kezdeményezés, és a hozzá kapcsolódó arculat a március közepén lezajlott ProWein­on mutatkozott be Düssleldorfban. Milyen volt a fogadtatás?

Düsseldorfban 39 társkiállító borász volt kint, ez volt minden idők legnagyobb magyar jelenléte közösségi standon, és valóban itt mutatkozott be először a magyar borarculat is a nemzetközi közönség előtt. Egy kiállításon rengeteg grafikázható felület van, mi azt választottuk, hogy fentről, felfüggesztett elemek- ként belógattuk a magyar borászok portréit, ez nagyon egyedi hangulatot varázsolt. Hasonlóképp, a teljes stand kialakítása ehhez az üzenethez igazodott: fesztelenebb légkör, közvetlenséget sugalló körasztal a vezetett kóstolókhoz, vagyis masterclassokhoz, letisztultabb, természetes anyagok használata a praktikusan egyszerű kiállítói pultok esetén is, hogy valóban a borról és a személyekről szóljon a bemutatkozás. A fogadtatás minden eddiginél egyértelműbb jelzés volt szá-munkra, hogy jó az irány. Nemcsak a borászatok, de a látogatók is nagyon értékelték az új dizájnt, sőt számos külföldi stand kollégái is eljöttek megnézni a magyar standot.

A következő nagy lépés pedig majd az lesz, hogy minden magyar, eredetvédett minősítéssel rendelkező borra felkerüljön az arculat logója. Úgy is készült ez a logó, hogy kis felületre, például a kapszulára, azaz a kupak tetejére is felkerülhessen. Azért is jól fog működni, mert bármerre fordítjuk a palackot, mindenhogy a magyar trikolor köszön vissza.page14image38531552A kezdeményezés részeként egy nagyon komoly adatbá­zis is készülőben van, ez pedig a bor.hu. Mikor lesz éles az oldal?Tavasz végén, nyár elején fog elindulni, de addig is elindítottuk a borászokkal a regisztrációt, hogy az adatbázis mielőbb kiépüljön. Ez a honlap kifejezetten a borfogyasztóknak készül, a belföldieknek és a külföldieknek egyaránt. Ha a látogató bármilyen információt szeretne megtudni a magyar borról, vagy szeretne felkeresni pincészeteket borturistaként, egy okos keresővel nagyon hatékonyan megtalálhatja a kedvenceit. Illetve rengeteg információt lehet majd kapni a magyar borstílusokról, részletes leírásokat a szőlőfajtáktól kezdve a borkóstolási technikákon át az ételek társításáig.

Ki kerülhet fel az oldalra?

Nyitott a kör. Mi úgy gondoljuk, hogy minden hegyközségi tag pincészetnek megvan a lehetősége, hogy felkerüljön a honlapra. Ezt nem szeretnénk korlátozni, sőt az a cél, hogy minél szélesebb körben megismerhesse a fogyasztó a hazai borászatokat. A logó használatával kapcsolatban a rendszer még kialakulóban van. Abban minden ágazati szereplő egyetért, hogy az eredetvédelemre kell építenünk. Ez egy átlátható, tiszta, nemzetközileg elismert szabályozási rendszer.

Érezhető, hogy a magyar bor márka egy hosszú távra tervezett kezdeményezés.

Nagyon fontos volt, hogy ne csak egy arculat szülessen, hanem egy hosszú távon alkalmazható, többrétegű gondolatiság. Egy egyedi, hiteles történet, ami a magyar borról szól, és amiben minden magyar borász helyet kap. Ipacs Géza, az arculat tervezője egy olyan koncepciót hozott, amit az egész ágazat, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsától kezdve az Agrárminisztériumig minden döntéshozó el tudott fogadni. Ez nagyon fontos volt, hiszen ha nincs ágazati elfogadás, akkor ez nem tud működni.

A magyar bor nagyon sokféle, ez előny volt vagy hátrány, ezzel mit tudtatok kezdeni?

Az az érdekes, hogy ez most vált előnnyé. Eddig mindig nehézség volt, hogy nem tudjuk meghatározni a magyar bort, de sokszor még egy-egy borvidéket sem. Olyan, hogy magyarbor-identitás végképp nem létezik. Minden régió más stílusban készít borokat, 22 borvidékünk van, nagyon nagy a sokféleség. Ez a sokszínűség adja a magyar bor lényegét, és mindenkinek lehet egy személyes választása. Ez pedig egy megszerethető gondolat.