A Hegyközségek Nemzeti Tanácsa (HNT) hiánypótló reprezentatív piackutatást végeztetett a magyar borpiacról és a hazai lakosság borfogyasztási szokásairól.
A tanulmány eddig még nem használt módszerekkel írja le a belföldi piacot: a fogyasztói szokások elemzése mellett annak mennyiségi és értékbeli arányát is számszerűsíti, valamint kor, nem és fogyasztás szerinti elemzést is tartalmaz. Foglalkozik olyan, eddig kevésbé kutatott területekkel, mint a fiatal – 18 év feletti – generáció borfogyasztási szokásainak sajátosságai, a női fogyasztók borválasztási szokásai, vagy az online kereskedelem.
Az 1500 fő személyes megkérdezésével született piackutatás alátámasztja a szőlész-borász szakmai önkormányzat ágazati stratégiájában megfogalmazott álláspontját: a borágazat több pusztán mezőgazdasági ágazatnál. A hazai utazók többségének a bakancslistáján szerepelnek a magyar borvidék, a magyar bor megismertetéséhez és a hazai közösségi bormarketing egyik pilléreként egyaránt szükség van tehát a borturizmus fejlesztésére.
A piackutatás legfontosabb megállapításai:
- A felnőtt lakosság bort fogyasztó részének kétharmada érdeklődik a borok iránt.
- A magyar fogyasztók számára a bor a baráti beszélgetéseknek és a családi élet pillanatainak egyaránt kísérője.
- Egy-egy borvidék több mint szőlőtermelési övezet: egyúttal turisztikai fogadóterület is. Ha látogatásról van szó, a válaszadókat az adott borvidék történelme, annak borászati hagyományai vonzzák leginkább.
- Közel azonos az édesebb és a szárazabb borok mennyiségi fogyasztása, ám jelentős az eltérés az egyes fogyasztói alszegmensek között.
- A három fő vásárlási szempont a bor íze (száraz, édes), színe (vörös, fehér) és az ára.
- A legtöbb fogyasztó az 50-65 éves korosztály tagja, a legmagasabb árat a 40-49 éves korosztály hajlandó kifizetni.
- A hazai hiper- és szupermarketek a borvásárlás szempontjából is meghatározóak: itt vásároljuk meg az asztalunkra kerülő borok közel felét.
- Hazánkban ma még igen kevesen rendelnek bort webáruházból, ennek ellenére az összes borfogyasztó
13%-a el tudja képzelni, hogy a jövőben online is vásárol bort. - A bort fogyasztók és nem fogyasztók – ha nem is azonos mértékben, de – egyetértenek azzal, hogy a bor kiváló ajándék, egészséges anyagokat is tartalmaz, s a mérsékelt borfogyasztás beilleszthető az egészséges életmódba.
A tanulmány részletesebben itt olvasható: http://hnt.hu/piackutatas-borfogyasztasi-trendek-magyarorszagon/