Startupok a vendéglátásban: Édes Város

Szerző: | 2020.09.21 | Bennfentes

Új sorozatunkban olyan vállalkozásokat mutatunk be, amelyek bizonyítják, hogy a startupoknak a gasztronómiában is van létjogosultságuk.

Elsőként az edesvaros.hu tulajdonosaival beszélgettünk, amely tulajdonképp egy online cukrászda. Egy olyan felület, amelyen a vásárló prémium cukrászdák kínálatából válogathat, rendelhet, és rendelése házhoz is jön. Kérdéseinkre Bakonyi Gergő, alapító, és Dobrosi Eszter, társtulajdonos közösen válaszolt.

Van a startupnak egy olyan definíciója, amely Eric Ries Lean Startup című könyvéből származik, miszerint a startup „olyan vállalkozás, amelynek célja egy új termék vagy szolgáltatás létrehozása szélsőségesen bizonytalan feltételek között.” Az Édes Városra ez minden bizonnyal igaz. De ti hogyan látjátok, az induláskor mennyire volt új a szolgáltatásotok, és mennyire voltak szélsőségesen bizonytalanok a feltételek?

Teljesen új volt, és gyakorlatilag ez motivált minket az Édes Város elindítására. Nem volt ugyanis olyan online platform, ahol egy helyen válogathattunk volna a legjobb cukrászdák kínálatából, illetve lehetőségünk lett volna megrendelni és kiszállíttatni az ünnepléshez szükséges termékeket. A megrendelők részéről nem tapasztaltuk a bizonytalanságot, sem az induláskor, sem azóta. 100%-os vásárlói elégedettséggel dolgozunk, és továbbra is kiemelt figyelmet fordítunk a megrendelőinkre.
A cukrászdák között vannak, akik korábban még nem gondolkodtak az online jelenléten, ezért eleinte bizonytalanok, de amikor ráébrednek, hogy az Édes Városon keresztül gyakorlatilag egy extra szelet bevételhez juthatnak, mindezt kockázat vagy plusz energiabefektetés nélkül, akkor a bizonytalanság helyét átveszi a lelkesedés.

Eleinte talán három cukrászdával működött az Édes Város, most már sokkal bővebb a kínálat, és elindult a „kistestvér”, a Bolo is. Hogyan foglalnátok össze, miként sikerült onnan ide eljutnotok, és nagyjából hasonló folyamatra számítottatok-e?

A partnereinkre jellemző, hogy a szakmájuk iránti szenvedély a legfontosabb számukra, ami mellett az értékesítés fejlesztésére, a marketingre és a logisztika megszervezésére nem jut kapacitásuk. Mi erre nyújtunk megoldást nekik. Azok, akik szeretnének fejlődni és élni az online értékesítésben rejlő lehetőségekkel, egyre gyakrabban maguktól jelentkeznek hozzánk, ugyanakkor természetesen vannak, akiket mi keresünk meg.
A bővülésünk egyik kulcsa, hogy a partnereink felismerték, az Édes Városon keresztül egy teljesen új célcsoportot érhetnek el gyakorlatilag kockázat nélkül, hiszen nem szükséges saját webshopot, illetve hűtős autót üzemeltetniük, valamint futárokat alkalmazni.
A másik fontos tényező az időzítés, hiszen a járvány okozta helyzet felerősítette a szolgáltatásunk iránti igényt. Többen egyfajta mentőövként tekintettek ránk, mert a vendéglátóhelyek bezárásakor is forgalmat tudtunk generálni a cukrászdák felé, ami bizonyos esetekben a túlélés záloga volt. Ez persze amellett, hogy hasznos, igazán szívmelengető érzés is.

Nagyon kritikusak vagytok a minőséggel kapcsolatban, az ÉdesVáros kínálatába nem könnyű bekerülni. Ebből a minőség iránti maximalizmusból kellett engednetek, ahogy telt az idő? Így igaz, valóban a prémiumszegmens képviselőivel dolgozunk együtt. Ez a kezdetektől nagyon fontos nekünk, és továbbra is mindenből a legjobbat kínáljuk a vásárlóink felé, hiszen ehhez szoktak hozzá, ezt várják el tőlünk, mi pedig kiemelt figyelmet szentelünk a vásárlók elégedettségére.

Melyek az ÉdesVáros mint vállalkozás azon jellemzői, amelyek a fentieken kívül még stratuppá teszik? Melyek azok a vállalati működési elvek, módszerek, segédeszközök és általános gondolkodásmód, amelyek sikeres startuppá teszik az Édes Várost?

Amit lehet, automatizálunk és lefejlesztünk, ezzel sok időt spórolunk minden munkaterületen, legyen az ügyfélszolgálat, kiszállítás vagy a rendelés folyamata, ez teszi lehetővé, hogy a platformunkat és szolgáltatásainkat skálázni tudjuk más városokban, országokban. Emellett a Lean-szemléletet követjük és próbáljuk implementálni. A Lean startupmetódust a fentebb is említett Eric Ries írta le könyvében, amely a következőt jelenti röviden: „leanstartupot” építeni abból áll, hogy találd meg a problémát, validáld a problémát, csinálj egy terméket, ami megoldja a problémát. Ezt követi a folyamatos tesztelés és validálás, hogy minél előbb a vásárlóhoz kerüljön a termék, és gyorsan növekedjen a cég.
Idén tavasszal beválogattak minket a Design Terminal Virtuális Mentor programjába, ahol három hónapon keresztül, hazai és nemzetközi szakmai mentorok segítségével fejlesztettük a működésünket. A program végén minket választottak meg a legjobban fejlődő csapatnak („Most Developed Startup by Design Terminal Virtual Mentor Program”). A folyamat során megfogalmaztuk azokat a pontokat, amelyekre a jövőben hangsúlyt fogunk fektetni.

A mentorok mit tudtak hozzátenni a működésetekhez?

A mentorok nagy tudással és tapasztalattal rendelkeznek az adott szakterületen. Ezt a meglévő tudást adják át, illetve azzal segítenek a startupoknak, hogy nekik ne kelljen átesni visszatérő problémákon. A mentorprogramban tartott workshopok, dedikált mentorok óriási segítséget nyújtanak abban, hogy miként fejlesszük a szervezetünket és a termékeinket, merre induljunk el egy hiba felmerülésénél, hogyan előzzük meg azokat, valamint megajándékoznak a hozzánk hasonló vállalkozással kapcsolatos nagyon hasznos tudásukkal. A közösségépítés szintén nagyon fontos a programban, ami kiváltság számunkra, hogy tagjai lehetünk, mert elképesztően érdekes és lelkes emberek alkotják ezt a kört, akikkel sok inspirációt és tudást osztunk meg (vagy akiktől sok inspirációt és tudást kapunk).

Mire vagytok a legbüszkébbek az ÉdesVáros eddigi fennállásának történetében?
Arra, hogy már megkeresnek minket cukrászdák, hogy nagyon örülnének, ha csatlakozni tudnának. Ez egy nagyon jó elismerés számunkra, hogy olyan dolgot hoztunk létre, amivel segíteni tudunk, és presztizse is van a márkának.

Mik egy ilyen vállalkozás legnagyobb nehézségei?
A szervezetfejlesztés, növekedés. Az elején, amikor még nem ismerték a cukrászdák az Édes Várost, akkor még nyilván nem volt nagy lelkesedés a részükről, viszont amíg nem volt elég termék az oldalon, addig a vásárlóknak sem volt vonzó az oldal. Ez sok munkával és growth hacking trükkel hidaltuk át.

Hogyan hatott a működésetekre a karantén? 
Mi a szerencsések táborába tartozunk, hiszen a karantén alatt jelentősen megnőtt az online rendelések népszerűsége. Az Édes Város forgalma is a többszörösére nőt, illetve a korábban bizonytalan cukrászdák is felismerték az online jelenlét fontosságát.

Ha a mai tudásotokkal kezdenétek bele, mit csinálnátok másképp?
Valószínűleg semmit, mert így sikerült elérni, amire most nagyon büszkék vagyunk.

Eredetileg három barát alapította a céget, és a munkátok mellett csináltátok a teendőket. Ma hogyan tevődik össze a csapat?
A három alapító tag továbbra is a cég fejlesztésén dolgozik. Bakonyi Gergő, az Édes Város megálmodója időközben kilépett a korábbi munkahelyéről és már 100%-os figyelemmel a startup ügyeire fókuszál. A csapatba új tagok is érkeztek. Dobrosi Eszter több mint 12 év értékesítési és kommunikációs tapasztalattal, tulajdonosként szállt be tavasszal, illetve csatlakozott még Karczag Eszter, aki a marketingterületet erősíti. A logisztikai front pedig ügyfélszolgálattal és új futárokkal bővült.

Mik a terveitek a következő évre az Édes Várossal (és a Bolóval)?
A kínálati paletta színesítése és a csapat további bővítése mellett olyan fejlesztéseken dolgozunk, amelyek lehetővé teszik, hogy új városokban is elindítsuk a szolgáltatásunkat, Magyarországon és új országokban is.

A kiemelt képen Kassai Viktor, Dobrosi Eszter és Bakonyi Gergő látható, forrás: Design Terminal