Startupok a vendéglátásban: Munch

Szerző: | nov 11, 2020 | Hírek | 0 hozzászólás

Új sorozatunkban olyan vállalkozásokat mutatunk be, amelyek bizonyítják, hogy a startupoknak a gasztronómiában is van létjogosultságuk. Első alkalommal az Édes Város csapatával, másodjára a munch.hu egyik alapítójával, Wettstein Alberttel beszélgettünk. A munch.hu egy olyan felület, amely a vendéglátóhelyek el nem adott ételeit értékesíti, minimalizálva ezzel azt, hogy az ételek a kukában kössenek ki.

Múltkor is azzal kezdtük, hogy van a startupnak egy olyan definíciója, amely Eric Ries Lean Startup című könyvéből származik, miszerint a startup „olyan vállalkozás, amelynek célja egy új termék vagy szolgáltatás létrehozása szélsőségesen bizonytalan feltételek között.” Mennyire igaz ez a definíció a Munchra?

Ránk ez a jellemzés halmozottan érvényes, hiszen a vendéglátásban ennél bizonytalanabb időszakot talán nem is találhattunk volna az indulásra. Ez egy olyan szolgáltatás, amely a magyar piacon teljesen újdonságot jelent, ami annyit tesz, hogy ha valaki a vendéglátói oldalról egy

Munch-felhasználó, akkor radikálisan megváltoztathatja azokat a gyakorlatokat, amelyeket eddig végzett. Máshogy fog gazdálkodni az alapanyagokkal, a raktárkészlettel, tehát ez egy új helyzetet teremt a magyar vendéglátás piacán. A Lean Startup mint szemléletmód nagyon meghatározza a gondolkodásunkat, mi is úgy alakítjuk ki a szolgáltatásainkat, hogy előbb kérdezünk, előbb tesztelünk, készítünk egy prototípust, bemutatjuk a vendéglátóknak, megpróbáljuk teljesen megérteni az ő megközelítésüket is, hogy valódi segítséget tudjunk nyújtani. Ennek köszönhetően mostanra olyan szolgáltatást tudunk kínálni a partnereinknek, hogy ők azzal valódi megoldást kapnak a valódi problémáikra.

Egy mondatban hogyan foglalnád össze a vállalkozásotok lényegét?

A Munch segítségével tudatosabban működnek a vendéglátóhelyek, olyan módon, hogy fél áron értékesítik az el nem adott termékeiket. Ami eddig veszteség volt, az most többletbevételt jelent, illetve új vásárlókhoz is el tudnak jutni, és nem mellesleg környezettudatosabban tudnak működni.

Kik állnak a Munch mögött?

Négyen vagyunk társalapítók, különböző háttérrel, illetve most már öten vagyunk tulajdonosok, mert egy fejlesztő is csatlakozott hozzánk. Segíti a munkánkat nagyjából tizenöt ember, akik azért vannak, hogy könnyebben megértessék a vendéglátóhelyekkel, hogyan tudnak a segítségünkkel tudatosabban működni.

Milyen változásokat hoztok egy adott vendéglátóhely életében azon túl, hogy értékesítitek a feleslegüket?

Vannak olyan helyek, amelyek már régóta működő rendszerben foglalkoznak a feleslegükkel, például pékségek, amelyek zárás előtt fél áron adják termékeiket. Ilyen mindig is volt. Számukra a mi szolgáltatásunk nem jelent akkora újdonságot, inkább a hatékonyságot növeli, hogy egy applikáció segítségével még több emberhez el tudnak jutni, így nagyobb az esély, hogy el tudják adni az összes felesleget. De vannak olyan helyek is, ahol ez valóban radikális újdonságot jelent, mivel eddig tényleg a kukába kerültek azok az ételek, amelyek megmaradtak. Ezeket most már nem kell kidobniuk, hanem – ha azok megfelelnek mindenféle egészségügyi előírásnak, a fogyaszthatósági időn belül vannak és jó minőségűek – ezeket értékesíteni lehet. Így már nem feltétlen azt kell nézni, hogy mennyi volt az adott étel bekerülési költsége, hanem itt arról van szó, hogy ami kidobásra került volna, azt megmentik, és pluszbevételt termel a vendéglátóhely. Az sem mellékes, hogy ha egy vásárló betér egy Munch-helyre, és elégedetten távozik, akkor később akár normál áron vásárlóként is betér majd ugyanoda. Sokan nem mernek bemenni olyan helyekre, amelyeket nem ismernek, viszont azzal, hogy a Munch segítségével felfedeznek új helyeket, bővítik azoknak a vendéglátóhelyeknek a számát, ahova szívesen betérnek.

Hogyan válogatjátok ki partnereiteket?

Nagyon erősen közösségcentrikus vállalkozás vagyunk, tehát van egy több mint 6000 fős

Facebook-csoport, ahol a vendégek megosztják egymással a tapasztalataikat. Ez azt is jelenti, hogy folyamatos rálátásunk van arra, hogy a különböző helyek milyen visszhangot kapnak. Ezek legnagyobb részben pozitív visszajelzések, ez egy jóindulatú közösség, amely nem a problémákra fókuszál. Egy toleráns közösség, amely folyamatos kontrollt ad nekünk, hogy csak jó minőségű ételek kerülhessenek fel a Munchra. Van egy folyamatos minőségi kontroll, a felhasználók is folyamatosan értékeléseket adnak le, és mi is beszélgetünk minden egyes hellyel, aki csatlakozni szeretne, hogy pontosan megértsük a motivációját. Nem mindenkinek jelent megoldást a Munch, mert vannak olyan helyek, ahol szinte semennyi felesleg nem keletkezik. De ha már hetente néhány adag is megmarad, akkor érdemes feltölteni a Munchra, már csak azért is, mert ezzel rengeteg új vendéget lehet elérni, és környezetvédelmi szempontból is sokkal fenntarthatóbb lesz a vállalkozás.

Ami nekünk nagyon fontos, hogy nem akarunk pluszmunkát adni partnereinknek. Nálunk úgy néz ki a folyamat, hogy adunk egy alkalmazást, amit direkt erre optimalizáltunk, nekik pedig mindössze néhány másodpercre van szükségük, hogy feltüntessék, hány adag étel maradt meg. Nem kell leírást és fényképet készíteni, sőt azt sem kell megmondani, hogy rántott hús vagy rakott káposzta maradt, hanem csak egy darabszámot kell megadni, és ez meglepetéscsomagként kerül foglalásra. A vendégek nem tudják pontosan, mi lesz a csomagban, a vendéglátónak viszont nem kell attól félnie, hogy senki nem fog nála teljes áron vásárolni, hiszen ugyanazt megveheti fél áron is, hiszen nem pontosan ez történik.

Mióta működtök, és hogyan alakulnak a számaitok?

Négy hónappal ezelőtt állt össze a csapat, jelenleg már mintegy tízezer vendég regisztrált a Munchra, és közel száz vendéglátóhely-partnerünk van, tehát elég dinamikus növekedést látunk az elmúlt időszakban, és hamarosan elindulunk további hazai nagyvárosokban is.

Hogyan jut el a megvásárolt étel a vendéghez?

Nálunk kizárólag személyes átvétel van, tehát nemcsak arról van szó, hogy valaki megvásárol egy adag ételt kedvezményesen, hanem arról is, hogy személyes kontakt jön létre a vásárló és a vendéglátóhely között. A legtöbb helyen egyébként van lehetőség saját dobozt is vinni.

Az elején már volt szó róla, de még melyek azok a működési elvek a Munch életében, amelyek startuppá teszik?

A stratupnak sokféle definíciója van, ezekben gyakran szerepel az, hogy a startup nagy növekedési potenciállal rendelkezik, és bizonyos berögzött működési módszereket sokkal egyszerűbbé tesz. Utóbbival kapcsolatban elmondható, hogy forradalmasítjuk, hogyan gazdálkodnak az éttermek, gyakorlatilag kicsit kényelmesebbé tesszük számukra a gazdálkodást.

Mivel mi egy internetes szolgáltatás vagyunk, ezért a vállalkozásunknak területi korlátja nemigen van, úgyhogy tényleg szeretnénk ezt kiterjeszteni minden magyarlakta településre, és később határainkon túlra is.

Ami a nehézségünk, hogy annyi maradékot tudunk eladni, amennyi van. Természetesen senkit sem szeretnénk arra buzdítani, hogy több felesleges ételt termeljen, viszont ami már elkészült, és nem kelt el, annak nem kell a kukában kikötnie.

Milyen a fogadtatásotok?

Az látszik, hogy nagyon nagy a nyitottság mind a vendégek, mind a vendéglátóhelyek, illetve az iparág részéről. Sokan látják, hogy ez egy értékteremtő kezdeményezés, ott voltunk a Design Terminalon, az egyik legnevesebb magyar innovációs programban, és a K&H Bank inkubátorprogramjában is részt veszünk. Rengeteg segítséget kapunk, hogy tényleg egy stabil és fenntartható vállalkozássá váljon a Munch.

A kiemelt képen a Munch alapítói láthatók. Fotó: PR