Praktikák a szakemberhiány az őszi Vendéglátás Akadémián

Szerző: | 2018.10.11 | Események, Vendéglátás Akadémia

Október 10-én Győrben került megrendezésre a Vendéglátás Akadémia szakmai workshopja, amelyen több mint száz érdeklődő előtt hangzott el előadás a vendéglélekről és arról, hogyan lehet holtidőszakban bevonzani a kuncsaftot.

A Vendéglátás magazin harmadik éve rendezi meg országjáró szakmai edukációs programját az Unilever Food Solutions főtámogatásával. A tavaszi fordulóban Eger és Balatonfüred volt a Vendéglátás Akadémia egy-egy helyszíne, az őszi programoknak Győr után Szeged ad majd otthont, október 15-én.

A résztvevőket Kelecsényi Ágnes, a Vendéglátás magazint gondozó Turizmus Kft. marketing és értékesítési igazgatója köszöntötte, majd Hanczné Mező Edina, a Győr-Moson-Sopron Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Kereskedelmi Tagozat elnöke kívánt hasznos tanácskozást a hallgatóságnak.

 

 

Élelmiszerbiztonság a fókuszban

Az egyik legnagyobb érdeklődéssel várt téma ezúttal is az élelmiszerbiztonság volt. Zoltai Anna, a NÉBIH Vendéglátás- és Étkeztetés Felügyeleti Osztályának osztályvezetője ismertette az éttermek kötelező élelmiszerbiztonsági önellenőrzésének gyakorlati tudnivalóit.

Ezekkel annak ellenére nincsenek tisztában a vendéglátók, hogy az önellenőrzést már januártól kellene végezniük. Az előadó ismertette azt a lehangoló adatsort is, hogyan növekszik a kereskedelmi vendéglátásban az élelmiszerek készítésével, tárolásával, értékesítésével kapcsolatos hibák száma, hogyan terjed a rossz, veszélyes élelmiszerbiztonsági gyakorlat.

Zoltai Anna

Kell egy csapat

Az éttermi munkát más oldalról közelítette meg előadásában Gendur András, a budapesti La Perle Noir étterem tulajdonosa. Személyes hangú előadásában arról beszélt, milyen megpróbáltatásokat jelent a tulajdonosnak, hogy létrehozzon és összekovácsoljon egy profi, ütőképes szakácscsapatot.

Gendur András

Amint elhangzott, ma már elsősorban nem pénzkérdés, hogy a szakmáját magas szinten művelő, fejlődni képes, kommunikatív séf álljon a konyhán. De ha minden feltételt megkapnak is munkájukhoz a kollégák, gyakran megmagyarázhatatlan ötlettől vezérelve hagyják cserben társaikat, tulajdonosukat, és ezzel együtt az ételüket megkedvelő vendégeket is.

Mi az a gasztropszichológia?

A vendégek lélektanáról, az étkezés pszichológiájáról Forgács Attila gasztropszichológus, a Corvinus Egyetem Társadalomtudományi és Nemzetközi Kapcsolatok Karának docense tartott érdekfeszítő előadást. Szavaiból megtudhattuk, hogy milyen mélyen gyökereznek az emberben az ízlést meghatározó élmények. A vendégek végső véleményének kialakításában nemcsak az játszik fontos szerepet, amit a tányéron kapnak, hanem ahogyan kapják: a légkör, a szívélyesség, vagy az unottság, a kelletlenség a legjobb étel értékét is képes lerontani.

Forgács Attila

Munkaerőhiány, mint állandó probléma

A legtöbb előadó érintette a szakma legaktuálisabb problémáját, a munkaerőhiányt. Erre adott egy lehetséges megoldási javaslatot Várszegi Zsolt, az Unilever Food Solutions fejlesztő séfje, aki a plenáris ülés hallgatóságának beszélt azokról a professzionális alapanyagokról, amelyek alkalmazásával a vendéglátásban pótolni lehet a hiányzó munkaerőt, és költséghatékonyan lehet üzemeltetni az éttermet. Ennek illusztrálásaként Várszegi Zsolt és az ETO Park hotel séfje, Papp Győző közösen prezentálta az ebédet.

Várszegi Zsolt

Szekcióülések, workshop, kiállítás

Délután szekcióülésekkel folytatódott a program. A tulajdonosok és az éttermi vezetők workshopját Szikora Katalin, a Vendéglátás magazin lapigazgatója moderálta. Ez a szűkebb kör már speciális információkat kapott, például a METRO digitális szolgáltatásairól, amelyeket Bősze Ákos Horeca vezető ismertetett.

Szikora Katalin

A Simpra komplex éttermi rendszerét Molnár Zoltán, a forgalmazó GSS Hungária Kft. sales menedzsere mutatta be, kiemelve a még fejlesztés alatt álló modulok életszerűségét. Az ő, digitális világhoz kapcsolódó előadását kiegészítette Karaszi Csaba, a Dining Hour társalapítója, aki a vendéglátók számára dolgozta ki az első bevételmenedzsment eszközt. Méghozzá azzal a céllal, hogy a vendégeket a holtidőszakban vonzza be az étterembe.

Délután szekcióülésekkel és bemutatókkal folytatódott a program

A séfek számára szervezett workshopon Vomberg Frigyes séf Várszegi Zsolttal közösen mutatott két megközelítést az ázsiai ihletésű termékek felhasználására: tradicionális magyar ételeket készítettek ázsiai fűszerezéssel, és a távol-keleti konyha alapjait kóstoltatták a bemutatott termékekből.

Szuna Noémi, a Kávébárbazár alapító-főszervezője volt a moderátora a baristák, felszolgálók, pultosok szekciójának, ahol a Vergnano kávé és a Dilmah tea volt a workshop két márkája. Szó volt a tradicionális olasz espresso-ról, és azokról az alternatív felhasználási lehetőségekről, amelyek még kiaknázásra várnak a vendéglátásban.

Az előadásokkal párhuzamosan a szakemberek egy kiállítás keretében új alapanyagokat, termékeket, konyhai berendezéseket és technológiákat ismerhettek meg, és találkozhattak a kiállító cégek képviselőivel.