Megváltozott szerepek az éttermi gasztronómiában

Szerző: | 2020.12.09 | Fejlesztések

A talpon maradás záloga a sokszínűség.

Sosem látott bizonytalanság uralkodik az éttermi gasztronómiában, ezzel bizonyára nem mondunk újdonságot. Az éttermi alkalmazottak között sokan elhagyták a pályát, ennek ékes bizonyítéka, hogy nyáron és ősszel ugyanúgy munkaerőhiány volt a piacon, mint azelőtt, pedig nagyságrendekkel kevesebb vendéglátóhely tudott nyitva maradni, mint a járvány előtti időszakban.

A szükséges plusz

Mint minden szakmában, a vendéglátásban is rendkívül fontos az állandó megújulás képessége. Egy alkalmazott úgy lehet nagyon biztos a dolgában (és abban, hogy egy hét, egy hónap vagy egy év múlva is lesz munkahelye), ha nem éri be azzal, hogy megszerez egy papírt, és betölt egy munkakört. Ez jelen helyzetben különösen igaz. Még azokon a vendéglátóhelyeken is, ahol viszonylag sikeres elviteles vagy házhoz szállításos menüt kínálnak, sokkal kevesebb alkalmazottra van szükség, mint normál esetben. Kik azok ilyenkor, akik számíthatnak a munkaadóik bizalmára? Egyrészt azok, akik régóta és folyamatosan bizonyítják, hogy megbízható tagjai a csapatnak és jó munkát végeznek…, de sajnos néha még ez sem elég. Legtöbb esetben szükség van egy bizonyos pluszra, valami mellékes tudásra vagy tapasztalatra, ami vonzóbbá teszi a munkaerőt a munkaadó számára. És persze arra, hogy a kibővült vagy megváltozott szerepköröket a dolgozó nem valami derogáló dologként élje meg, hanem lehetőségként.

Látni és látszódni

Ennek egyik legjobb eszköze a socialmedia-felületek felé történő nyitás. Ez is külön szakma, ezt felesleges lenne vitatni, már csak azért is, mert ez egy annyira napról napra változó felület, hogy még annak is kihívást jelent minden aktualitással lépést tartani, aki csak és kizárólag ezzel foglalkozik. Jelen helyzetben azonban a socialmedia-felületek a legjobb eszközei annak, hogy valaki észrevétesse magát, hiszen a Facebook és az Instagram segítségével viszonylag kicsi anyagi ráfordítással egészen nagy tömegeket lehet elérni. És hogy mi miatt akad meg bárkinek is a szeme egy közösségimédia-poszton? Természetesen a kép miatt. Ezért aztán nagyon nem mindegy, hogy milyen képet posztolunk az ételekről, amelyeket kínálunk. Az sem könnyít a helyzeten, hogy az elviteles dobozban nyilván semelyik étel nem néz ki olyan jól, mint tányérra tálalva, és az sem segítség, hogy jelen helyzetben az étteremtulajdonosok nagy része nem tudja kifizetni a profi fotóst, hogy igazán impozáns felvételek készülhessenek. Itt jön a képbe a kreatív munkaerő, és nem mellesleg az Unilever Food Solutions UFS Academy platformjának ingyenes kulináris tréninggyűjteménye, amelyben a séfek (vagy más pozícióban dolgozó vendéglátó szakamberek is) videós segítséget kapnak abban, miként bővíthessék tudásukat a szakma minden területén, legyen szó technikákról, trendekről, vagy épp pont az ételfotózásról.

Nem azt mondjuk, hogy mostantól minden séf fényképezze a saját ételeit, és nincsen szükség többé profi fotósokra. De az tény, hogy az UFS Academy Socialmedia ételfotózás séfeknek című, nyolcrészes videósorozatából elsajátított tudás segítség abban, hogy profik bevonása nélkül is szép és vonzó ételfotók készülhessenek néhány perc alatt akár okostelefonnal is. Nem mellesleg ahhoz is jól jöhet, hogy a jövőben jobban különbséget tudjunk tenni a jól elkészített és a rosszul elsült fotók között, és azt is tudjuk, utóbbiakkal mi nem stimmelt.

A videókban egy holland fényképész, és egy neves étteremséfje ered nyomába a tökéletes ételfotózás technikáinak. Szóba kerül a világítás, a kompozíció és a stílus kérdése, valamint beszélnek egyszerű szerkesztőprogramokról is, hogy esetleg az utómunkát is néhány perc alatt el lehessen végezni.

A jelen állapotok azt mutatják, hogy aki túl akarja élni az újabb szigorításokat is, annak muszáj észrevétetnie magát újra és újra, még akkor is, ha korábban olyan népszerű volt, hogy erre nem is volt szükség. Ez pedig izgalmas és gyakran frissülő tartalmakkal lehetséges, amelyet a legjobb, ha „házilag” készítünk el.

Fotó: Lisa Fotios/Pexels